Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> Generellt -> Recensioner
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> 300 (2006)

Betyget blir...
1 [ 1 ]  [2.33%]
2 [ 2 ]  [4.65%]
3 [ 1 ]  [2.33%]
4 [ 4 ]  [9.30%]
5 [ 1 ]  [2.33%]
6 [ 6 ]  [13.95%]
7 [ 4 ]  [9.30%]
8 [ 8 ]  [18.60%]
9 [ 9 ]  [20.93%]
10 [ 7 ]  [16.28%]
Totala röster: 43
Gäster kan inte rösta 
Qrille
Posted den Lör Apr 14, 2007 15:59
Quote Post

Medlem

Grupp: Medlem
Medlemsnummer: 76966
Registrerad: 18 Dec 2006

Svensk titel: 300
Genre: Action
Regissör: Zack Znyder
Längd: 117 min
Skådespelare: Gerard Butler, Dominic West, Rodrigo Santoro
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0416449/
Mitt betyg: 10/10
Spoilers: Icket

HANDLING

i den här filmen får vi följa en krigare som återberättar en historia om ett krig och historien går tillbaka till det forntida Grekland där det är krigstider. Perserna mördar och plundrar som aldrig förr och nu styrs mördartåget mot Grekland. Men det är en man, en krigshjälte, en kung som tänker sätta stopp för perserna och deras konung Xerxez och hans namn är Leonidas. Leonidas samlar ihop 300 utav hans starkaste spartaner (och där har vi fått veta vars namnet på filmen är ifrån) och marscherar till det så kallade helvetespasset där dom ska försvara sig mot en armé som är så stor att när den går så skakar marken. Dom ska inte bara försvara Grekland och Sparta utan även sin heder och sin stolthet.

KOMMENTARER

I det här mästerverket så finner jag bara rätt och inga fel. Jag har sett på en del hemsidor där dom gjort rescensioner att dom klagar på att inte "300" har någon djupare handling utan det mest bara är köttar scener vilket dom iofs har rätt i men det är så mycket mer än bara slakta och döda. Man får inte bara följa hur dom dödar utan också deras mycket fina och effektiva strategier som är guld värt. Det som även är värt att nämna är väll att det inte enbart är dessa 300 krigare som slåss utan Leonidas får hjälp utav någon...(jag säger någon för att jag inte minns vem unsure.gif ) filmen bjuder även på en hel del barnförbjudet då ben och armar flyger lite här och var. Den här filmen tar hem en full pott och det är för den perfekta blandningen mellan krigsscenerna, bra strategier och fullständigt lysande "konversationer"(Det är ju inga långa sådana så jag vet inte om man ens kan kalla dom konversationer). Det sägs även att den här filmen är baserad på verkliga händelser den kanske är det i grunden men dom har nog lagt på otroligt med händelser för annars skulle den nog inte vara lika underbar att se. Ni borde verkligen se den här på bio eller hemma framför tvn med ett fett hemmabiosystem och inte som jag gjorde första gången, framför datorn med nå gamla windowshögtalare. Så gå och se filmen nu, om ni har sett den redan så kan ni se den igen cool.gif så vad tycker ni? passar den bland topp 3 bland 2007:s bästa gjorda filmer? kanske topp 10 i historien? men vad vet jag vad ni tycker men jag tycker det är en utav dom bästa filmerna jag sett i hela mitt liv, men då är jag bara 17 år rolleyes.gif. Då jag säger topp 3 är för att jag inte sett Spiderman 3 än smile.gif det kan även komma in en joker...

SLUTORD

Det som jag gillar mest med den här filmen är dom välgjorda strategierna som man får se och dom bra "konversationerna"... FIGHT FOR SPARTA! FIGHT FOR GLORY!

Har jag glömt något? så säg bara till =)

--------------------
/// The Hero_6
PMEmail Poster
NivecOgre
Posted den Lör Apr 14, 2007 19:08
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 377
Registrerad: 13 Okt 2002

en av dom sämre filmer jag har sett i år, filmen är totalt överskattad

--------------------
Kan du adoptera denna röv (__!__) och skänka en tanke till alla rövslickare på denna jord
PMUsers Website
zac2go
  Posted den Sön Apr 15, 2007 6:53
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 15684
Registrerad: 11 Jan 2004

QUOTE (NivecOgre @ Sat Apr 14, 2007 19:08)
en av dom sämre filmer jag har sett i år, filmen är totalt överskattad

En bredbent testosteronopera med homoerotiska tendenser, men grymt snyggt filmad. Men jag sitter i alla fall och gäspar och önskar att det ska ta slut när kroppar genomborras med spjut för miljonte gången... Oavsett vad man tycker så tillhör '300' kategorin 'filmer man måste ha sett'. För mig så är det precis samma reaktion som för 'Sin City' - snyggt, men nästan olidligt tråkigt när man vant sig vid fotot.

Ska jag sammanfatta '300' ur min synvinkel så är det:

Tråkig, tråkig, tråkig, men snygg, snygg, snygg - snygg yta och inget innehåll.

Förresten, skulle de köra filmen i normal hastighet (allt - och då menar jag allt, körs i slomo), då skulle filmen ha en speltid på typ 50 minuter. Och jag har inte ens nämnt dialogen... (förövrigt superbt översatt av Stadaren - tack!) Historiemässigt så är det som brukligt idag - ett par historiskt korrekta punkter och resten fria fantasier. blink.gif

En hata eller älska film - jag tänker i alla fall inte titta på den igen.

//Zac2go

--------------------
Musiknäring != Skivnäring
Piratkopiering != Svikande kundunderlag
Fildelning != Stöld
Bodströmsamhället = Skrämmande

Summum ius summa inuria
PMEmail Poster
madsession
Posted den Sön Apr 15, 2007 9:14
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 6721
Registrerad: 04 Aug 2003

Så du menar att dom kör ca 1.10 timmar i slow motion?

--------------------
//madsession
PMMSN
zac2go
Posted den Sön Apr 15, 2007 9:41
Quote Post

Medlem

QUOTE (madsession @ Sun Apr 15, 2007 9:14)
Så du menar att dom kör ca 1.10 timmar i slow motion?

Gudarna ska i alla fall veta att det kändes som det... wink.gif

//Zac2go

--------------------
Fildelning != Stöld

Summum ius summa inuria
PMEmail Poster
Qrille
Posted den Fre Apr 20, 2007 13:13
Quote Post

Medlem

QUOTE (zac2go @ Sun Apr 15, 2007 6:53)

En hata eller älska film - jag tänker i alla fall inte titta på den igen.

//Zac2go

Håller med Zac2go att det är en hata eller älska film. Jag har hört en del personer som sagt att filmen suger och en del som älskar den men nästan ingen som tycker att den mittemellan cool.gif Vart posetivt att iaf 2 personer till har röstat 10 och att bara 1 person har satt en etta rolleyes.gif

--------------------
/// The Hero_6
PMEmail Poster
kristnjov
Posted den Fre Apr 20, 2007 13:15
Quote Post

Översättare
Group Icon

Grupp: Översättare
Medlemsnummer: 12018
Registrerad: 03 Jan 2004

Kan förstå om vissa tycker att 300 är tråkig, men att Sin City blir tråkig? No way, Jose.

--------------------
user posted image
PMUsers Website
zac2go
  Posted den Fre Apr 20, 2007 13:42
Quote Post

Medlem

QUOTE (Qrille @ Fri Apr 20, 2007 13:13)
Håller med Zac2go att det är en hata eller älska film. Jag har hört en del personer som sagt att filmen suger och en del som älskar den men nästan ingen som tycker att den mittemellan  cool.gif  Vart posetivt att iaf 2 personer till har röstat 10 och att bara 1 person har satt en etta  rolleyes.gif

Jag kanske har fel i att det är en hata/älska film - med tanke på att det ändå är så pass många relativt balanserade betyg i 6-8 området? En högst personlig hypotes är att det trots allt åldersmässigt skulle skilja ganska mycket och vara mer tydliga skillnader mellan betygen. Yngre => högre betyg. Vi gamlingar tröttnar nog fortare på monotomt krigande... blink.gif

QUOTE (kristnjov @ Fri Apr 20, 2007 13:15)
Kan förstå om vissa tycker att 300 är tråkig, men att Sin City blir tråkig? No way, Jose.

Sin City har inte alls samma typ av extrem transportsträcka som 300, men för mig så var den så tråkig att jag höll på att somna - enda gången jag vaknade till var när Jessica Alba var i bild, men det handlar nog mer om gubbsjuka än om engagerande skådespeleri/dramatisering... cool.gif

Givetvis är det tycke och smak, men koola repliker staplade på varandra blir i alla fall för mig oerhört trista till slut och rent av lite parodiska. Lite som Aguilera som trycker på allt vad hon orkar från början till slutet på sina låtar. Eller som Malmsteen som inte klarar av att gå under 5st toner per sekund i sina solon. wacko.gif

En del tycker det är himmelriket på jorden, andra tycker som jag att det blir lite trist. Nu är det iofs skillnad på 7 minuters gitarronani och 117minuter krigande i slomo... ph34r.gif

//Zac2go

--------------------
Fildelning != Stöld

Summum ius summa inuria
PMEmail Poster
tuneman
Posted den Lör Apr 21, 2007 0:10
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 1172
Registrerad: 15 Jan 2003

Jag tyckte faktiskt att den filmen var bra, kanske inte så bra i allmänhet, men i alla fall underhållande... Som zac2go säger, så är den otroligt snyggt filmad och ofta så räcker det för att hålla mig intresserad ett bra tag.

Mitt tycke för denna film kan ju också bero på att jag vuxit upp med filmer av det här slaget. 'One-liners' for life i mitt fall. 'This is Sparta och Tonight we dine in hell bland andra. Kom igen, om 'yippie-ka-yay mother f****r' inte dött på 19 år, så måste ju Trehundras 'one-liners' leva i 40!

7/10 ger jag den!

--------------------
The Unknown
PMMSN
Stadaren
Posted den Lör Apr 21, 2007 8:24
Quote Post

Crew/QC/Översättare
Group Icon

Grupp: Crew
Medlemsnummer: 72076
Registrerad: 11 Aug 2006

Jag tyckte trotts att jag närmar mig 40 strecket att det var en bra film. Det är en visuellt mycket snygg film, jag satt i soffan och njöt nästan hela tiden. En film som man kan koppla bort den tänkande delen av hjärnan och bara suga i sig blodsorgien och alla sköna one-liners. Madness? THIS IS SPARTA.

Sen kan man tycka att det var lite överdrivna figurer med, men jag köpte det tack vare att hela filmen utspelar sig efter ett uppeldningstal till en grekisk armé som ska möta perserna på öppen mark, inte så konstigt då att perserna utmålas som överdrivet onda och övermänskliga och ens stupade kamrater som heroiska.

--------------------
Gör som jag, stöd synkskadades förening du med
PMEmail PosterMSN
Izeball
Posted den Lör Apr 21, 2007 8:40
Quote Post

Översättare
Group Icon

Medlemsnummer: 267
Registrerad: 11 Sep 2002

Alldeles för lik Sin city, vilken jag INTE gillade.
Jag tyckte att filmen var seg, den gick bara ut på att kötta ned fiender.
Sen gillar jag inte heller det här "Matrixfilmandes" med slowmotion...jag börjar
nog att bli gammal laugh.gif

4/10

--------------------
user posted image
PMEmail Poster
zac2go
  Posted den Lör Apr 21, 2007 9:02
Quote Post

Medlem

QUOTE (Izeball @ Sat Apr 21, 2007 8:40)
Alldeles för lik Sin city, vilken jag INTE gillade.
Jag tyckte att filmen var seg, den gick bara ut på att kötta ned fiender.
Sen gillar jag inte heller det här "Matrixfilmandes" med slowmotion...jag börjar
nog att bli gammal  laugh.gif

4/10

Med tanke på att det väl var Sam Peckinpah som "uppfann" slowmotion i actionfilmer i slutet på 60-talet så borde det väl vara på tiden att det skulle kunna komma något som helst nytt i genren... dry.gif

Det är väl symtomatiskt för vår moderna tid att man tar gamla uppfinningar och bara tar mer av allt - extra allt - så tror alla att det är något nytt.

Plockar vi bort influenserna från Kubrick, Hitchcock, Peckinpah så ser jag inte mycket nytt under solen i filmerna av idag. Och då menar jag ta mig tusan allt från ljussättning, bildlösningar, foto, berättarteknik etc. Det är väl bara rena effekter i form av dataanimationer som är "nytt" - och frågan är om det är något som för filmmediet så oerhört mycket framåt egentligen - det är alltid historien och hur den berättas som ligger till grund för bra filmer.

//Zac2go

--------------------
Fildelning != Stöld

Summum ius summa inuria
PMEmail Poster
kristnjov
Posted den Lör Apr 21, 2007 11:01
Quote Post

Översättare
Group Icon

Medlemsnummer: 12018
Registrerad: 03 Jan 2004

http://www.imdb.com/title/tt0055719/

Någon som har sett den filmen?

--------------------
user posted image
PMUsers Website
Stadaren
Posted den Lör Apr 21, 2007 11:06
Quote Post

Crew/QC/Översättare
Group Icon

Grupp: Crew
Medlemsnummer: 72076
Registrerad: 11 Aug 2006

QUOTE (kristnjov @ Sat Apr 21, 2007 12:01)

Jag kan rekomendera den här dokumentären också IMDb

--------------------
Gör som jag, stöd synkskadades förening du med
PMEmail PosterMSN
Qrille
Posted den Lör Apr 21, 2007 17:00
Quote Post

Medlem

QUOTE (Stadaren @ Sat Apr 21, 2007 11:06)
QUOTE (kristnjov @ Sat Apr 21, 2007 12:01)

Jag kan rekomendera den här dokumentären också IMDb

Jag har inte sett den där som du kristnjov skrev (http://www.imdb.com/title/tt0055719/)

Men den där filmen som stadaren skrev har jag spolat igenom och den verkade väll okej... Om jag inte missminner mig så är den mer historisk korrekt än en köttar film?(Det kanske var en serie?) cool.gif

--------------------
/// The Hero_6
PMEmail Poster
tuneman
Posted den Lör Apr 21, 2007 21:45
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 1172
Registrerad: 15 Jan 2003

QUOTE (Stadaren @ Sat Apr 21, 2007 8:24)
En film som man kan koppla bort den tänkande delen av hjärnan och bara suga i sig blodsorgien och alla sköna one-liners. Madness? THIS IS SPARTA.

Ypperligt bra uttryckt! Det här är inte en film där man sitter och undrar 'vad är det som jagat den där snygga blonda skådespelerskan som också är en mördare?' och det är det som är så otroligt skönt och bra med den...

--------------------
The Unknown
PMMSN
silverstrom
Posted den Tor Aug 30, 2007 11:49
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 63253
Registrerad: 08 Feb 2006

Jag tycker filmen var grym.
Jag gillar grekisk mytologi.
Historiskt så följer ändå denna film historiken rätt hyfsat. Vissa saker är ju
kanske lite väl tillspetsade och händer i fel ordning. Andra saker är hämtat renodlat ur grekisk mytologi. Spartarnerna hade ingen jättearme. Utan de lärde utvalda att bli specialtränade soldater som kämpade in i det sista för Sparta.
Detta gjorde tillsammans med väldigt bra utrustning att de var väldigt svåra att möta i strid. De gav Perserna en rejäl utmaning i Thermophyle passet.
Omkring 20000 perser dog innan de fick kål på spartarnerna och allierade greker.
Detta till mest del pga att Efialtes (som trodde att han skulle bli belönad av Xerxes för insats) ledde perserna över en hemlig stig till staden Alpenos. Några fokier som vaktade bergspasset såg detta och detta gjorde att enbart spartarnerna vaktade thermophyle passet medans de allierade grekerna begav sig igen för att försöka försvara stigen till Alpenos.

Filmen är skickligt filmad och man sitter verkligen och följer med i sekvenserna.
10/10. En köpfilm.

PMEmail Poster
0 användare läser det här ämnet (0 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.0366 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]