Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> Generellt -> Recensioner
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> No Reservations (2007)

No Reservations (2007)
1 [ 1 ]  [7.14%]
2 [ 0 ]  [0.00%]
3 [ 0 ]  [0.00%]
4 [ 1 ]  [7.14%]
5 [ 2 ]  [14.29%]
6 [ 5 ]  [35.71%]
7 [ 1 ]  [7.14%]
8 [ 0 ]  [0.00%]
9 [ 1 ]  [7.14%]
10 [ 3 ]  [21.43%]
Totala röster: 14
Gäster kan inte rösta 
Bollocks
Posted den Lör Nov 17, 2007 10:17
Quote Post

Översättare
Group Icon

Grupp: Översättare
Medlemsnummer: 86306
Registrerad: 22 Okt 2007

user posted image

Titel: No Reservations (Sv titel: Kärlek på menyn)
Genre: Romantisk komedi/Drama
Regissör: Scott Hicks
Längd: 103 min
Skådespelare: Catherine Zeta-Jones, Aaron Eckhart, Abigail Breslin m.fl
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0481141/
Mitt betyg:6/10
IMDB betyg: 6.4/10
Spoilers: Kanske

HANDLING

Kate (Zeta-Jones) är köksmästare på en av stans finaste gourmetrestauranger. Hela hennes liv kretsar runt matlagning, för övriga intressen finnes ej tid. När Kates syster avlider i en olycka finner hon sig själv ståendes med ansvaret för sin systerdotter, en nog så omvälvande händelse..och...som om detta inte vore nog så har hennes chef därutöver precis haft osmaken att anställa en ny sous-chef (Eckhart) utan att hon tillfrågats om personen. När Kate inser att den nye sous-chefens stora passion matlagningsmässigt är något så simpelt som det italienska köket (speciellt pasta) så är måttet på väg att rinna över för henne...

KOMMENTAR

Emellanåt ser man en film som ger ett så starkt intryck att filmen troligen för alltid kommer att sitta kvar i ens medvetande. En film där allt ifrån casting och skådespelarnas inlevelse till de väl dokumenterade miljöerna, regi samt foto medverkar till ett slutresultat utöver det vanliga. Exempel på sådana filmer för mig, trots min relativt blygsamma ålder, är bl.a Bogdanovich fantastiska "Den sista föreställningen" om några tonåringars uppväxt i en håla i Amerika samt hela Gudfader-serien.

Låt mig direkt säga att detta INTE är en sådan film.

Istället får man här ett par timmars såväl förutsägbar som lättflyktig underhållning i "plastigaste hollywoodförpackning". Storyn är välbekant från ett flertal andra hollywoodproduktioner samtidigt som slutet kan fastslås redan en kvart in i filmen (och jodå det är precis vad som händer). Filmen är mycket välgjord och skådespelarna kämpar på för fulla livet..men vad hjälper det med en så förutsägbar historia?

Det känns förvånande att Catherine Zeta-Jones gör "Kate". Denna typ av roll verkar annars på senaste tiden ha prenumererats på av Sandra Bullock, vilken (kan man anta) måste ha tackat nej till rollen. Den "Bon Jovi liknande" Eckhart gör storslagna försök att charma filmen igenom...inte oförväntat sker detta genom operasjungande samt pasta och pizzatillverkning... Kan gissa mig till att han blir den stora behållningen för den kvinnliga publiken och förväntas smälta en del hjärtan i denna roll.

Betyder då ovannämnda att filmen är usel?

Nej, den är proffsigt gjord och bjuder på en hel del småleenden. Däremot missar den grovt i de delar som jag antar skall vara gripande..Dessa blir istället bara sådär "hollywoodsaktigt sötsliskiga".

SLUTORD

För den som uppskattar romantiska komedier borde denna film passa som "handen i handsken". Perfekt för ett glas vin med kärestan smile.gif. Det är utifrån detta perspektiv som jag givit filmen godkänt...då den fungerar ganska bra som ett lättsamt tidsfördriv. Förvänta er bara inte ett storverk, för då lär ni bli mycket besvikna!

--------------------
Never mind.....
PM
the-man
Posted den Tor Apr 17, 2008 20:44
Quote Post

Medlem

Grupp: Medlem
Medlemsnummer: 81173
Registrerad: 07 Apr 2007

Mkt bra recension. Få väl ta och slänga av mig hatten för dig. wink.gif
PMEmail Poster
0 användare läser det här ämnet (0 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.0317 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]