Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> Generellt -> Tekniska frågor
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Uppspelning av HD-material
Lauregos
Skapat: Mån Apr 23, 2007 16:49
Quote Post

Medlem

Grupp: Medlem
Medlemsnummer: 30409
Registrerad: 07 Apr 2004

Det där med HD-uppspelning är en snårig skog att ta sig igenom, men när man väl får det att fungera är det definitivt värt det.

Vad som krävs varierar beroende på vad för material man ska se på. De flesta filmerna och serierna släpps i x264-reencodes, dvs. att man tagit en TV-källa (oftast mpeg-2) eller HD DVD/Bluray-källa (oftast VC-1 eller h264) och kodar om detta till en betydligt mindre storlek.

För att spela upp dessa releaser (som man skulle kunna kalla för framtidens XviD-reencodes) så krävs det först och främst att man har en splitter som kan hantera matroska (.mkv) filer, vilket är det vanligaste container-formatet för x264-filmer.

På den punkten är Haali's media splitter oslagbar.

Nästa steg är bilden. x264 hanteras utmärkt av ffdshow, men om man märker att ens dator inte orkar med är det en idé att kolla in CoreAVC, som är hastighetsoptimerad och klarar sig med betydligt långsammare processorer. Dock får man räkna med kvalitetsförluster i gengäld - så använd ffdshow så långt det är möjligt.

Ljudet kommer oftast i form av AC3 eller AAC, vilket ffdshow klarar. Nu har det även börjat komma vissar rippar med DD+ (EAC3) ljud. ffdshow klarar inte detta, vilket inte någon annan gratis decoder gör (vad jag vet). Istället får man använda Sonic's Audio Decoder, som dock är lite knepig att få tag på (den ingår i deras senaste Scenarist-paket).

Om reencden har en TV-källa finns det sällan någon större anledning att ladda ner källan istället, då kvalitetsskillnanden är mycket mindre än storleksskillnaden (min åsikt), så jag tänker inte ta upp hur du spelar upp dessa transport-streams med mpeg-2 bild. Du borde dock redan klara av att spela upp dem som det är i en vettig mediaspelare.

Däremot kan en del tycka att de 25GB som en Bluray/HD DVD tar i utrymme är värt det, och här saknas än så länge en del alternativ för uppspelning.

Det som gäller är egentligen enbart PowerDVD 7.3 eller 7.2 (eller 6.5 om ens grafikkortsdrivrutiner inte stödjer HDCP).

Visst kan man använda Sonic's HD-Demuxer och andra filters medföljande Scenarist, men jag själv har enbart lyckats spela upp kommentatorsljudspåret på detta sätt + att bilden har hackat en hel del. PowerDVD är alltså att föredra.

Som mediaspelare ska du alltid använda Media Player Classic (förutom i HD DVD/Bluray-fallet).

Uppdaterat med länkar. //Lauregos

Split från originaltråd:
http://forum.divxsweden.net/index.php?showtopic=21806

//masken
PMEmail Poster
xnataSx
Skapat: Mån Jan 05, 2009 14:24
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 1142
Registrerad: 13 Jan 2003

(senaste) VLC klarar val 'allt'? Ej stott pa natt den ej klarat an.. kanske ej varit HD..?

--------------------
/ med hjärtat till vänster /
PMUsers Website
poppit
Skapat: Mån Jan 05, 2009 16:08
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 85412
Registrerad: 03 Nov 2006

Har lagt märke till att man inte kan spela upp .iso och .img med cccp, vad behöver jag för codec för att kunna spela upp dem formaten också?
PMEmail Poster
Nicolas
Skapat: Tis Jan 20, 2009 10:43
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 34033
Registrerad: 23 Maj 2004

QUOTE (poppit @ Mån Jan 05, 2009 16:08)
Har lagt märke till att man inte kan spela upp .iso och .img med cccp, vad behöver jag för codec för att kunna spela upp dem formaten också?

ISO och IMG är inget filmformat, utan det är en DVD - image, alltså en avspegling av en skiva. Kan monteras i WinMount eller Daemon Tools. Då får du en extra "dvd-spelare" precis som om du satt i en skiva manuellt. Då kan du spela upp den i valfri spelare som kan spela dvd-filmer.

(om det nu är en dvd-film som iso'n innehåller)
PMEmail Poster
MatteN
Skapat: Tis Jan 20, 2009 13:30
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 80970
Registrerad: 01 Apr 2007

Går också bra att packa upp en "image"(.img, .iso) med tex PowerISO och spela upp med PowerDVD direkt från hdd om man inte vill "mounta".
PMEmail Poster
0 användare läser det här ämnet (0 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.0206 ]   [ 12 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]