Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> divXsweden -> Guider/F.A.Q.
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Guide -Filmkonvertering + montering av undertexter, med Avisynth & TMPGenc (av ihgl)
divXsweden Crew
Skapat: Fre Jan 02, 2004 11:04
Quote Post

Medlem
Group Icon

Grupp: Crew
Medlemsnummer: 763
Registrerad: 16 Dec 2002

Den här guiden är egentligen flera, men alla har de gemensamt att de använder Avisynth. Vad är då Avisynth? Ja, egentligen bara en dll-fil och några rader i registret och totalt osynligt för ögat. Men, ändå, Avisynth öppnar en hel värld av möjligheter att påverka, forma om och filtrera dina videofiler. Dessutom finns ingen bättre "frameserver" att uppbringa, framförallt inte om det handlar om hastighet och möjligheter att påverka slutprodukten.
Tyvärr kan man ju inte påstå att Avisynth är speciellt användarvänligt då det saknar ett grafiskt skal med knappar och menyer. Men med hjälp av anvisningarna nedan och några illustrerande exempel på Avisynthscript hoppas jag kunna lotsa den intresserade mellan grynnor och skär.
Jag har medvetet valt att vara tämligen utförlig med detaljerna av hänsyn till dem som inte är så hemtama med de ingående programmen och rutinerna. De som är mer durkdrivna kan givetvis hoppa över åtskilligt och skynda framåt. Sedan kan jag heller naturligtvis inte garantera att allt fungerar som avsett. När det handlar om filmbehandling finns miljoner fallgropar i hårdvara/mjukvara/program/operativsystem etc. Men guiderna kan ändå förhoppningsvis vara en inkörsport till ett ökat intresse för "film och - ljudpulande".
Jag ber om överseende med den "taskiga" layouten och alla detaljer. Men så blir det lätt när det handlar om "txt-formatet" och när det inte är möjligt att lägga in illustrerande bilder.

Först några ord om krav på hårdvaran: Du bör ha en P4-maskin 700 - 3000Mhz CPU, minst 20 Gb ledig plats på hårddisken - som dessutom bör vara hyfsat defragmenterad. En växlingsfil på minst 1 Gb, gärna 1,5. Win2000 är att föredraga, annars XP. Undvik Win98 och Win ME. Kör du Win2000 eller XP är också filsystemet NTFS ett "måste" framför FAT32 eller FAT16. Glöm inte att FAT inte kan hantera filstorlekar över 2Gb. När vi talar om DVD hamnar vi ju ofta en bra bit däröver.

Så till den programvara som behövs eller som kan vara bra att ha. När du packar upp eller installerar de följande programpaketen, var noga med att göra kataloger/mappar för resp program. På så sätt vet du var allting ligger och hittar lätt. Det här är mycket viktigt då en mängd sökvägar/paths måste anges korrekt när vi sedan jobbar med våra videoströmmar. Det är också en fördel att ge korta namn åt mapparna. Speciellt TmpgEnc kan protestera mot alltför långa haranger.

Liten förklaring: Mpeg 1 = VCD, Mpeg 2 = SVCD plus alla videoströmmar med en upplösning högre än SVCD.

AVISYNTH

Jag rekommenderar dig att ladda hem version 1.06. Den ska finnas på följande adress: http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/99389.php
Om länken inte fungerar får du gå in och leta på: http://www.vcdhelp.com/ eller använda Google.

Varning!

Senare versioner som 2.06, 2.07 och 2.5 hittar du på: www.doom9.org. Men jag höjer ett varningens finger! De här senare varianterna kräver speciella rutiner och plugins för att fungera med TmpgEnc och VobSub. Så vill du göra det enkelt för dig, rekommenderar jag som sagt absolut Avisynth 1.06! Jag utgår alltså i guiderna ifrån att du tagit hem 1.06, men kommer att ge några tips även för hur man kan använda 2.xx.

Installera Avisynth 1.06

Avisynth 1.06 kommer som en Zip-fil som bl a innehåller en Readme-fil - läs gärna den förstås. Packa upp Zip-filen, kopiera sedan filen avisynth.dll till ditt System32 - bibliotek eller om du kör Win98 (!?) - till din systemkatalog under Windows. Att köra 98:an i de här sammanhangen är dock inte särskilt lyckat som sagt. Jag utgår ifrån att du använder Win2000 eller XP.
Till sist dubbelklickar du på den uppackade filen install.reg och nödvändig information läggs till i registret. Det kan vara lämpligt att boota om maskinen när du installerat alla program. Skulle du ge dig på att installera Avisynth 2.xx så kommer de varianterna som en självinstallerande exe-fil, vilket ju förenklar en smula. Men som sagt, undvik de här tills vidare. Resultatet blir exakt lika bra med vår 1.06.

BeSweet och BeSweetGUI

Ladda hem de här från: http://www.doom9.org/
BeSweet är ett program som omvandlar de flesta ljudformat till varandra. BeSweetGUI är det grafiska användarsnittet för BeSweet.

Bbmpg

Tar du också från doom9. Det här programmet mixar ihop dina video och - audiofiler med varandra.

DVD2AVI

Suveränt program som vi kan använda för att ge Avisynth möjlighet att använda en Mpg-fil (SVCD/VCD) som källa för ”frameservingen”. Finns på doom9. OBS! Ta hem version 1.76! Ingen annan.

TmpgEnc

Jag utgår ifrån att du redan använder programmet och behärskar det en smula. Kan nämnas att mitt versionsnummer är 2.54.37.135 En demo kan tas hem från doom9.

VirtualDub

Det här programmet hoppas jag inte kräver någon närmare presentation. Finns annars att hämta på bl a doom9. Utöver standardversionen rekommenderar jag dig starkt att ta hem en specialversion, VirtualDub AC3 Mpeg2 som du kan hitta här: http://es.geocities.com/dextstuff/#VirtualDub
Den klarar att hantera AC3-ljud och kan också editera och ta in Mpg-filer - som på så vis går att spara i AVI-format.

Vobsub/AviUtl

Standardprogram för texthantering. Ta hem från doom9 och installera. (OBS! Du skall ha VirtualDub på maskinen innan du installerar VobSub.) Liten hjälp: Vobsub kan bråka vid installationen. För att förhindra det, ladda hem ett tillbehör från doom9 som heter AviUtl 0.98d. Skapa en mapp med namnet AviUtl och packa upp AviUtl-filerna till den. Se sedan till att det står "Full" på statusraden i Vobsubs installationsruta (klicka på + tecknen och se till att allt är förbockat!). Du tillfrågas sedan om sökvägarna till VirtualDub och AviUtl och det skall ju då inte vara något problem.

mpeg2dec

Nödvändigt plugin för Avisynth. (doom9)

Subcreator

Oumbärligt om du måste justera tidsstämplar eller editera dina undertexter. Klarar också konverteringar mellan de vanligaste formaten. (doom9)

Nero

Erbjuder ett mycket enkelt och tidsbesparande sätt att auktorisera/skapa DVD:s från Mpeg1/2-videoströmmar men även från AVI:s. För att klara kodningen från SVCD/VCD/Mpeg2 måste du dock skaffa ett par tillbehör: "Nero Vision Express" och pluginet "Mpeg2-DVD Encoder". Använder själv den här metoden med fördel för att bränna DVD:s från olika källor. (Mer om detta längre fram)

VCDEasy

Nöjer du dig med att bränna SVCD/VCD hittar du inget bättre gratisprogram: http://www.vcdeasy.org/

SpruceUp

Om du inte har Nero men vill kunna auktorisera dina Mpeg2 - strömmar och bränna till en DVD kan du använda SpruceUp. Det ger dig möjligheter att skapa menyer, knappar etc. Du kan få tag i en demo med hjälp av Google. En bra guide finns dessutom på doom9.

Förberedelser:

Ok, innan vi kan starta arbetet måste vi gå igenom ett par saker. För att allt ska fungera måste rätt sak vara på rätt plats. Först, när det gäller VirtualDub - om du inte redan har en underkatalog som heter "plugins", så skapa en. (VirtualDub\plugins) Allt som läggs i denna undermapp kommer att läsas in av VirtualDub då du startar programmet. Nu var det undertexter vi var mest intresserade av, så därför måste vi lägga en kopia av en särskild fil i VirtualDub\plugins. Gå till katalogen där du har VobSub. Där skall finnas en fil som heter "textsub.vdf". Lägg en kopia av denna fil i VirtualDub\plugins.
Du laddade vidare ner en Zip-fil med namnet mpeg2dec_dll.zip. Om du inte redan gjort det, skapa en katalog med namnet mpeg2dec och packa upp din fil och lägg den där (mpeg2dec.dll).

Då så, då är vi rustade att gå vidare. Denna första guide beskriver hur du skapar en "undertextad" SVCD från en AVI-fil. Naturligtvis handlar det om permanent inbrända undertexter i de följande guiderna - för att undvika alla missförstånd!

PMUsers Website
divXsweden Crew
Skapat: Fre Jan 02, 2004 11:06
Quote Post

Medlem
Group Icon

GUIDE 1: AVI TILL SVCD MED UNDERTEXT

Du har en AVI film eller - videofil (divx eller xvid) och vill skapa en SVCD med inbränd text. (Lägg märke till att jag struntar i VCD (Mpeg1) i det följande, då jag finner kvaliteten på det formatet tämligen ointressant.)

Förutsättningar: Vi antar att du har alla nödvändiga codecs installerade för att kunna visa filmer i dessa format. Om du inte har det, sök på divxsweden för att få hjälp. Själv har jag följande installerat: Radium Mp3 Codec, divx_311alpha, DivX5.02, ffdshow och XviD. Dessa codecs finner du på divxsweden eller genom en sökning med Google - eller på doom9. Vi antar också att alla ovanstående program och tillbehör är korrekt installerade i lämpliga mappar.

För att åskådliggöra det hela bättre utgår vi från filmen "The Untouchables" - i fortsättningen omdöpt till bara "Untouchables". Först måste vi skaffa en del information om filen "Untouchables.avi". Ett sätt är att högerklicka på den i "Utforskaren" och välja "Egenskaper" och sedan fliken "Sammanfattning", ett annat att ta in den i TmpgEnc och läsa vad som står på statusraden. Även VirtualDub kan ge oss upplysningar. Med "Utforskaren" kan vi se följande om vår exempelfil:

Fps = 23,976 (NTSC)
Samplingsfrekvens audio = 44,1 khz
Upplösning = 640x272

Då vårt mål är att skapa en SVCD PAL får vi en del arbete med den här filmen. Fps måste ändras från 23,976 (NTSC) till 25 (PAL). Upplösningen 640x272 måste anpassas efter Standard PAL SVCD som är 480x576 (NTSC = 480x480). I och för sig kan man ju behålla filmen i NTSC-standard, men då inte alla spelare etc klarar det, kommer jag i fortsättningen alltid förutsätta att vi konverterar till PAL.

Vi måste alltså ändra formatet på filmen vid konverteringen och det görs via ett "resize-filter" i Avisynth. Detsamma gäller fps. Avisynth tar hand om den konverteringen också. Ljudet lämnar vi därhän tills vidare. Nå, dags att skapa det första Avisynth-scriptet:

LoadPlugin("C:\mpeg2dec\mpeg2dec.dll")
LoadPlugin("C:\VirtualDub\plugins\textsub.vdf")
AVISource("C:\Filmer\Untouchables.avi")
ConvertToYUY2()
BicubicResize(480,336,0,0.75)
AddBorders(0,120,0,120)
TextSub("C:\Undertexter\Untouchables.ssa")
AssumeFPS(25,1,True)

Vi skall titta på scriptet, rad för rad.

Rad 1: Eftersom vår källa är en AVI-fil behövs egentligen inte den här raden denna gång. Å andra sidan gör den ingen skada - så vitt jag kunnat upptäcka - och vi behöver den senare, så låt stå kvar. Vill man nolla bort den, sätter man tecknet # direkt framför första bokstaven på raden (#LoadPlugin etc).

Rad 2: Här handlar det om VobSubs tillbehör för att texta filmen. "textsub.vdf" sköter den saken. Glöm inte som sagt att vara noga med sökvägarna. Se också till att alla filer som det hänvisas till verkligen ligger i katalogerna sökvägarna pekar på!

Rad 3: Ja, här handlar det ju om att ange källan för vår film. Skriv din egen korrekta sökväg förstås.

Rad 4: Denna ser till att färgstandarden behandlas riktigt.

Rad 5: Här har vi "filtret" som korrigerar filmens format till SVCD-standard 480x576. Vi skall titta närmare på detta strax.

Rad 6: Ser till att de svarta fälten under och över filmen får rätt storlek. I möjligaste mån vill vi att texten hamnar i det undre svarta fältet och inte bakas in i själva filmytan.

Rad 7: VobSub-kommando igen. Anger också sökvägen till vår undertextfil. OBS! Formatet skall vara SSA! Mer också om detta senare.

Rad 8: Den sista raden ordnar så att Avisynth ändrar "frameraten" på filmen från 23,976 till 25 fps.

Ja, det var ju en del att bita i. I och för sig skulle TmpgEnc klara det hela utan t ex rad 5 o 6. Men varför inte låta Avisynth ta hand om "resizingen" etc - då resultatet blir bättre och det dessutom ger dig full kontroll över vad som sker vid omkodningen?
Vi skall börja med att titta på raden: BicubicResize(480,336,0,0.75) Här står ju: Gör om filmen till formatet 480x336!? Men SVCD-standarden (PAL) är ju 480x576? Var inte dessutom filmens bredd 272 från början? Jo, men bekymret är att vi försöker konvertera en film i NTSC-format till PAL-formatet. För att inte filmen skall tryckas ihop på höjden måste vi korrigera siffrorna vid omvandlingen med hjälp av litet matematik. Så här ser formeln ut:

(720/640)*(272/54)*(59)

Du ser siffrorna på originalfilmen - 640x272, inbakade i formeln.

Jag har satt ut parenteserna för att det skall bli tydligare. Skriver du in formeln i Excel behöver du inga parenteser. Det är att rekommendera att göra en liten uppställning i Excel för framtida bruk. För att förtydliga ännu mer kan vi kalla (720/640) = A, (272/54) = B och (59) = C. När vi beräknat uttrycken innanför parenteserna avslutar vi med AxBxC för att få det korrekta resultatet. Värdet 720 är en konstant, det talet ändrar vi aldrig. 640 är ju bredden på din film uttryckt i pixels. 720/640 = 1,125. Höjden på din film i pixels är 272. Talet 54 är en konstant vi heller aldrig ändrar på. Så: 272/54 = 5,037. Det sista talet i formeln är 59 och också en konstant. Alltså:
AxBxC = 1,125x5,037x59 = 334,333
Nå, ingen film får ha ett sådant mått på höjden. Vi måste avrunda. Regeln vid avrundning är att rsultatet måste vara delbart (utan decimaler) med 4 och helst också med 16! Bollar vi litet i Excel finner vi snart att talet 336 uppfyller alla villkor, så vi väljer alltså det. Filtret BicubicResize(480,336 etc) blir nu begripligare. De andra siffrorna i filtret ställer in graden av skärpa o s v för Avisynth. De behöver vi inte bry oss om. Enligt de flesta är det här en optimal inställning och ger god skärpa och bildkvalitet.

Nu har turen kommit till filtret: AddBorders(0,120,0,120)

Det handlar ju om att ge de svarta fälten under och över filmytan korrekta värden. SVCD-standarden var ju 576 pixels på höjden. Vi har redan använt 336 pixels för själva filmens höjd, återstår alltså 576 - 336 = 240 pixels. Dessa skall ju delas så att de svarta fälten över och under blir lika stora, alltså: 240/2 = 120 och detta har vi därför i filterformeln ovan.

Finess: 120 pixels är ett stort värde på det undre svarta fältet. Inga bekymmer att få plats med texten där alls. Men om fälten har storleken 48 i någon film? Då får vi inte plats med någon text under själva filmen - om vi inte gör den oläsligt liten. Det är också så, att för att en text inte skall försvinna under nederkanten på en TV bör vi lägga den på minst 50 - 55 pixels avstånd från botten. Eftersom jag alltid som sagt alltid helst vill ha texten för sig själv under filmytan brukar jag "trixa" ibland med storleken på de svarta fälten.
Vi hade alltså nu ett exempel med ett övre och ett undre svart fält, vardera 48 pixels stort. Om vi då lägger t ex endast 4 pixels däruppe får vi ju (48 + 48) - 4 = 92 därnere. Filterformeln får alltså följande utseende: AddBorders(0,4,0,92). Nu hamnar förstås inte filmen mitt i TV-rutan längre - men gör det så mycket? Det finns i gengäld gott om plats för texten under filmen.
En annan fördel med att lägga undertexten under filmen - då det är möjligt - är att om du "ångrar" dig och inte vill ha någon text inbränd i filmen längre kan du koda om den med de rätta värdena för de svarta banden och på så sätt "kodar" du ju bort texten och har en otextad film igen.

Undertexten

Innan vi kan köra vårt Avisynthscript i TmpgEnc måste vi ju ta itu med undertexten. Den kan ju ha alla möjliga format: *.sub, *.srt, *.ssa etc. I vårt script förutsätts att formatet är *.ssa! Har du ett annat format på din undertext får du alltså konvertera den till SSA-formatet. Det finns flera program som klarar den saken behändigt.
Själv använder jag som nämnt Subcreator. Har du laddat hem det, tar du in din undertext i programmet (Open i File-menyn). Sedan använder du funktionen "Export" i File-menyn och väljer SSA. Storleken på fonten och avståndet från botten plus centrering eller vänsterställning av texten ordnar du här också innan du konverterar och sparar. Vilken storlek skall jag välja? Inte lätt att svara på då olika versioner av VobSub ger olika resultat. Dessutom påverkas textstorleken av din films upplösning. Själv brukar jag starta med en fontstorlek på 40 och alltid Arial Narrow (Normal). I mitt fall fungerar det men för dig kan det bli alldeles uppåt väggarna.
Genom att använda "Preview" i TmpgEnc kan man prova sig fram. Det hela beror också på hur din undertext ser ut. Trots att den internationella standarden föreskriver max 35 nedslag per rad och divxsweden max 40 så syndas det tyvärr våldsamt mot den här regeln även bland de etablerade översättarna på divxsweden. Det är inte ovanligt med mellan 45 till 56 tecken per rad i många filmer! Det här underlättar för den late översättaren då man inte behöver hitta korta och exakta uttryck i sina rader, men det ställer till det för oss när vi skall bränna in texterna i våra filmer. Är typsnittet för stort hamnar vi utanför TV-rutan eller också får vi 3-radingar - en styggelse.

Ett exempel på ett SSA-script:

Script Info]
;
; Script generated by SubCreator
;
Title:
Original Script:
Original Translation:
Original Editing:
Original Timing:
Synch Point:
Script Updated By:
Update Details:
ScriptType: v4.00
Collisions: Normal
PlayResY: 864
PlayResX: 0
PlayDepth: 0
Timer: 100.0000

[v4 Styles]
Format: Name,Fontname,Fontsize,PrimaryColour, SecondaryColour,TertiaryColour,BackColour,Bold, Italic,BorderStyle,Outline,Shadow,Alignment, MarginL,MarginR,MarginV,Encoding
Style: Default,Arial Narrow,50,16777215,65535,65280,0,0,0,3,0,0,2,12,12,70,0

Alla SSA-filer börjar i stort sett så här. Anledningen till att jag vill visa det, är för att underlätta dina eventuella korrigeringar av fontstorlek och placering. Om detta kan du läsa på den sista raden! Den första siffran "50" är fontstorleken. Den näst sista "70" anger placeringen vertikalt. Du kan alltså ta in SSA-scriptet i "Anteckningar" och ändra dessa siffror tills du finner optimala värden för din film. Det behövs alltså inget speciellt program för att editera de här scripten, vilken sparar en massa tid. Glöm inte att den fil du sparar i anteckningar måste heta ssa i efternamn! Alltså: Tillverka SSA-scriptet med Subcreator el liknande, editera det med "Anteckningar".

TmpgEnc

Åter till Avisynthscriptet: Detta tillverkar du med "Anteckningar" enligt ovan. Och som sagt, kolla och kolla igen att allt verkar riktigt. Och glöm inte när du sparar scriptet, att ange "Alla filer" i "Anteckningar" och ge det efternamnet: avs, t ex Untouchables.avs. Kolla att filen inte döps till Untouchables.avs.txt eller liknande.

Så är det dags att pröva vårt script i TmpgEnc!

Om Avisynth är riktigt installerat enligt ovan bör inte TmpgEnc protestera. Om programmet trots allt vägrar att ta in scriptet får du gå igenom alltsammans från början igen.

Starta TmpgEnc. I rutan nere till vänster: "Video source" klickar du på knappen "Browse". För att programmet skall hitta din AVS-fil måste du klicka på "All files(*.*)" i öppningsrutan. Ta in ditt avs-script och be en bön att allt går väl. Kommer det upp felmeddelanden som ofta är mycket svårläsliga, kan du gå till menyn "File" och välja "Preview". Många gånger är det då möjligt att läsa felmeddelandet lättare. Protesterar TmpgEnc mot innehållet i någon av Avisynthscriptets rader återstår inget annat än att kolla och kolla igen...

Nu var det en SVCD-film vi skulle tillverka, så nästa steg blir att klicka på knappen "Load" för att ta in rätt mall. Välj "SuperVideoCD(PAL).mcf Klicka sedan på "Load"-knappen igen och ta in mallen "unlock.mcf" från undermappen "Extra". Nu får du möjligheter att göra ändringar. Observera här att du lätt kan göra en egen mall med knappen "Save" efter att du gjort dina inställningar.
Klicka nu på knappen "Setting". I rutan för "Video" Kollar du att det står "Mpeg2 Video", att storleken är 480x576, framerate 25 etc. Eftersom källan i vårt fall är en NTSC bör du ange det på raden "Video format".
Och så var det Bitraten. Ju högre Bitrate, ju bättre kvalitet och ju större filer är ju regeln. På en 80 min skiva kan du bränna en SVCD(Mpg)-fil med storleken c:a 800 Mb och för att räkna ut lämplig bitrate rekommenderar jag dig att skaffa någon av de många Bitrateskalkylatorer som finns ute - t ex på doom9. TmpgEnc har också en inbyggd sådan i "Wizarden" - vilken jag dock aldrig provat. Ett litet tillbehörsprogram som innehåller både en bitratekalkylator och tips om Avisynthinställningar är "FitCd". Du kan lätt hitta programmet med Google eller försöka med denna adress:

http://www.afterdawn.com/software/

Ok, max bitrate för SVCD är 2520 och under 1200 bör du helst inte gå. Själv använder jag oftast alternativet "Constant Bitrate". Å andra sidan blir kvaliteten aningen bättre med VBR och 2-pass. Den här sista varianten tar dock mycket längre tid.
Av betydelse för kvaliteten har också inställningen i rutan "Motion search precision". Kör du med "Highest quality" här, vinner du en smula men får vänta en dag eller flera på det färdiga resultatet. Hur lång tid det tar beror främst på din CPU. På min maskin med CBR 2520 och en CPU-hastighet på 2,8 Ghz och standardinställningarna tar det c:a 2 tim 20 min. Har du halva CPU-hastigheten dubblar du tiden etc med samma inställningar. Men mycket beror på vilka filter du använder, om du bränner text eller inte, hur stor din fil är o s v. Untouchables i vårt fall är en normalstor divx på 700Mb.
Vidare: Titta på vad som står i rutan för: "Aspect Ratio" Där bör stå 4:3 vilket ger korrekt ugångsformat för vår film. Klicka så på fliken "Advanced". Titta på "Source Aspect ratio", också här ser du 4:3. Om TmpgEnc mot förmodan skulle ha fel inställningar här, kan du få hoptryckta och tokiga resultat. Då får du pröva dig fram med andra inställningar (1:1 VGA, 16:9 Display) etc.
Slutligen bör du kontrollera att det står "Full screen (keep aspect ratio)" på den sista raden. Kom ihåg att om du av någon anledning måste ändra dessa inställninger, ladda in AVS-scriptet och SVCD-mallen på nytt efter varje ändring. Annars kan de parametrar TmpgEnc håller i minnet strula till det rejält. Vi klickar på OK-knappen och lämnar menyn "Setting".

OBS! Till sist, bocka för alternativet "Video only" under "Stream type"! Varför bara video? Jo, för att ljudet tar vi alldeles för sig senare. Det finns bättre sätt att ordna ett högkvalitativt ljud än att låta TmpgEnc ta hand om den saken.
Du kan nu gå till menyn "File" och klicka på "Preview". Bläddra litet genom några filmrutor så att du ser att texten kommer med och att filmen ser OK ut i största allmänhet. Du har nu möjligheter att justera SSA-scriptet enligt ovan, så att storleken på och placeringen av undertexten ser korrekt ut.
När allt är kollat, klicka på "Start"-knappen och kör några minuter och avbryt. Du skall nu ha en fil i formatet m2v i företrädesvis samma mapp som din original-AVI. (Untouchables.m2v)Titta på den i t ex PowerDVD eller liknande för att se att det hela ser riktigt ut. Windows mediaplayer klarar som regel inte att visa Mpeg2-strömmar och även om den gör det så blir filmens höjd/bredd-förhållande inte helt korrekt återgivet. Det finns plugins som ordnar så att Mediaplayern klarar att visa Mpeg2-video. Men jag råder dig absolut att använda PowerDVD eller någon likvärdig spelare.
Om du nu är osäker på om filmen verkligen har ett riktigt höjd/bredd - förhållande. Kör AVI-filen i Windows Mediaplayer. Sätt en bit tejp eller så jämns med filmens överkant. Titta sedan på din m2v-fil i PowerDVD och jämför. En viss skillnad kan tillåtas, men i stort skall resultatet överensstämma.

Problem: Ett bekymmer som drabbat mig vid nyinstallation av Win2000 på en annan dator är att m2v - filen bara har innehållit 8 bitars färg, d v s du ser fula linjer eller ringar mellan färgnyanserna. (En "bug" i directx8.xx) Skulle du mot förmodan drabbas av detta, försök med följande: Ladda hem en fix från: http://cultact-server.novi.dk/kpo/avisynth/avs_cvs.html och kör den. Om inte detta heller hjälper, ta hem och installera directx9 från Microsoft. (Ett ytterligare knep med filtret ConvertToRGB24() beskrivs allra sist i guiden.)

Klicka på startknappen och koda hela filmen och vänta mellan 2 - 30 tim beroende på vilken maskin du kör på... ;-)

När TmpgEnc arbetat färdigt har du alltså en fil i formatet m2v (Untouchables.m2v) i din mapp. Denna fil innehåller bara en Mpeg2 - videoström och måste så småningom mixas ihop med filmens ljud. Därmed går vi över till nästa avdelning.

LJUDET

Eftersom vi valt att jobba med konvertering från NTSC till PAL får vi litet extra jobb med ljudet. En PAL spelar ju snabbare än en NTSC så ljudet måste "tryckas ihop" en smula för att synken skall bibehållas. Hade vi valt att jobba med PAL till PAL hade vi haft det lättare. Å andra sidan, det kan vara lärorikare att starta i den svåra ändan. ;-)

VirtualDub

Starta VirtualDub, öppna din originalfilm (Untouchables.avi). Får du ett felmeddelande om att ljudet är så och så många ms ur synk (skewed), strunt i det. Vi skall ordna den saken. Gå till menyn "Audio", bocka för alternativet "Full compression mode". Sedan går du till menyn "File" och klickar på "Save WAV", ger filen ett lämpligt namn och sparar i samma mapp som de andra filerna. Du skapar nu en okomprimerad PCM eller WAV-fil som blir ganska stor, kanske 1,2 - 1,5 Gb. Denna fil skall vi sedan anpassa efter SVCD-formatet.

BeSweet

Bara något mer om ljudet: En SVCD audioström kan ha en rate på 128 - 224 kb/s. Samplingsfrekvensen bör av olika skäl sättas till 44,1 khz och formatet skall vara mp2. När dessa krav är uppfyllda, kan du mixa ihop den med din m2v - fil till en färdig SVCD.

Det är nu dags att start programmet BeSweet! Titta i mappen där du packade upp BeSweet och BeSweetGui, starta genom att dubbelklicka på BeSweetgui.exe. Det här programmet klarar de flesta omvandlingar mellan alla möjliga ljudformat. Vi är intresserade av att konvertera vår "Untouchables.wav" till "Untouchables.mp2". Först får vi göra litet olika inställningar.

Till höger ser du litet knappar och också menyval för de ingående programmen: Lame, Acid, SSRC o s v. Om inte knappen "Besweet" redan är aktiverad, trycker du på den. Uppe till vänster bläddrar du först fram rätt sökväg till BeSweet.exe - huvudprogrammet (Om den inte redan är angiven) . Klicka sedan på "Input" på nästa rad. I rutan som dyker upp hittar du längst upp till höger en liten "blädderpil", klicka på den och ta fram "wav", formatet på din ingångsfil. Bläddrar du sedan i katalogträdet till din mapp kommer filen "Untouchables.wav" att dyka upp. Välj den genom dubbelklickning. Klicka OK och vi är tillbaka på huvudsidan.
Strax ovanför mitten ser du rubriker som "vStrip", "SSRC" mm. Under rubriken "Lame" klickar du fram mp2 med bläddringspilen. Gå sedan tillbaka till de övre raderna med sökvägarna och klicka på "Output". Bläddra fram sökvägen till din mapp, skriv in namnet "Untouchables" till höger under "Enter file name" (kolla också att det verkligen står mp2 som formatval intill), klicka OK. Klicka så på "2Lame" som du hittar strax ovanför "BeSweet"-knappen.
Inne på "2Lames" sida hittar du längst till vänster ovanför mitten "Input Options". Om du har en okomprimerad WAV/PCM - fil måste du här ange samplingsfrekvensen. Vi har ju tidigare sett att den är 44,1 khz (se ovan) och vi bockar för och skriver in detta värde - om det inte redan står där skuggat.
Under "Ouput Options" bockar vi för "Encoding Mode" och bläddrar fram alternativet: "Stereo". Vidare bockar vi för "Total Bitrate" och anger 192 - ett fullkomligt tillräckligt värde för SVCD-audio.
Så är det dags att söka oss in mot mitten och leta fram "Add error protection" och bocka för det. Innan vi lämnar den här sidan, tryck gärna in knappen i höger hörn: "Save as default", så har du alltid dessa grundinställningar när du återvänder till programmet. Klicka åter på "BeSweet"-knappen.
Det återstår en sak. Ljudet måste ju anpassas till filmens nya "framerate" 25 fps för att synken skall bibehållas. Till vänster, ett stycke nedanför mitten står: "Presets". Bocka för och se till att alternativet NTSC - PAL (23,976 - 25.000) aktiveras.
Med litet tålamod kan du säkert så smått tolka alla angivelser i fönstret "Command Line" och se att allt står rätt till. Låter du muspekarens fokus vila över menyer och texter dyker också olika former av hjälp upp.
Nu trycker vi på knappen "WAV to MP2" och omkodningen av ljudet startar. Det tar en stund. Efteråt kommer BeSweets log upp på skärmen så att du kan kolla. Du kan också testa din ljudfil i WinAmp. Där kan du se på statusraden bitraten 192 och samplingsfrekvensen 44,1 khz, du får även tiden. Du kan också kontrollyssna på ljudet.

Mixning av audio och video med Bbmpg

Vi har nu två filer: Untouchables.m2v och Untouchables.mp2, bild och ljud. De skall mixas samman och vi är inne i slutfasen av vårt jobb.
Gå till katalogen där du packat upp programmet Bbmpg. Dubbelklicka på filen med namnet: "avi2mpg2.exe" och programmet startar med en större ruta. Klicka på knappen "Start Encoding". En ny mindre ruta dyker upp, klicka "Settings". Du väljer så fliken med "Input and Output files".
I den nya rutan som visas står "temp.mpg" längst upp. Det är alltså det förvalda namnet på din eller dina färdiga SVCD-filer. Klicka nu på knappen "Open VS", bläddra till din mapp och öppna "Untouchables.m2v". Klicka så på "Open AS 1" och ta in din ljudfil: "Untouchables.mp2".
Så väljer du att ta fram fliken "Program Stream Settings", klickar för "SVCD" och vilket är mycket viktigt: i rutan för "Forced mux rate etc" skriver du in värdet 0. På så sätt kommer programmet att automatiskt ta fram den bästa "muxraten".
Sist och detta är också viktigt att du gör allra sist: välj fliken "General Settings" skriv in värdet 795 i rutan "Max size (Mb)". Filmen kommer då att delas vid detta värde så att du förhoppningsvis får två skivor att bränna med ungefär samma längd på innehållet. Klicka OK och sedan "Start".
Den här processen tar också en stund och resulterar i två filer temp1.mpg, temp2.mpg eller liknande och innehåller dina färdiga SVCD:s.
För att kontrollera att allt verkar OK tar du in dem och provtittar på dem i PowerDVD. Vill du sedan bränna dem gör du det med fördel med programmet "VCDEasy" (Se ovan). Ett enkelt, självinstruerande och mycket smidigt brännarprogram.

Tillägg:

Låt oss bara antaga att filmen "The Untouchables" var i formatet PAL, alltså 25 fps. Hur skulle då Avisynthscriptet se ut? Så här:

ConvertToYUY2()
AddBorders(0,120,0,120)

Ja, som du ser, enda skillnaden är att sista raden om frameraten tagits bort. De flesta program är amerikanskt anpassade efter NTSC och så även Avisynth. Finns ingen förståelse för PAL. Värdena i filtret BicubicResize får alltså beräknas på exakt samma sätt som förut. "Source" i TmpgEnc bör dock ändras till PAL - om inte programmet självt gör det. För övrigt samma inställningar som tidigare.
Som kuriosa kan nämnas att TmpgEnc är ett av väldigt få program som är intelligent nog att anpassa kodningen efter källan. Om du skulle prova med att ladda in AVI-filen och göra samma inställningar som vi haft, så kommer resultatet att bli helt korrekt. D v s TmpgEnc räknar automatiskt ut de rätta filterparametrarna så att höjd och bredd blir korrekta, oavsett källan du använder.

Ett par finesser:

Avisynth erbjuder i princip hur många möjligheter som helst att påverka, filtrera, trixa med din film vid kodningen. Du kan läsa mer på: http://www.avisynth.org/ Där kan du ladda hem olika filter att testa med. Själv använder jag ofta ett som heter Lanczos3Resize istället för BicubicResize. Det förra är ett strå vassare och ger ännu bättre resultat vad gäller skärpa och bildkvalitet. Skillnaden skall dock inte alls överdrivas. Den är liten. Ett tredje filter heter "SimpleResize" och ger inte högsta kvalitet, men kodningen går avsevärt mycket snabbare. Ett annat filter ger en mycket behaglig skärpa åt murriga och bluddriga filmer utan att framhäva "knaster" och "noise". Filtret heter MSharpen och finns också på adressen ovan. Där finns också en manual för Avisynth. Om vi nu alltså skulle ställa upp ett "superscript" för den ganska "softade" "The Untouchables", kunde det se ut så här:

LoadPlugin("C:\Lanczos3\lanczos3.dll")
LoadPlugin("C:\MSharpen\MSharpen.dll")
ConvertToYUY2()
Lanczos3Resize(480,336)
MSharpen(strength=100,debug=true)
AddBorders(0,120,0,120)
AssumeFPS(25,1,True)

Lägg märke till att ordningen - om du använder pluginen för undertexten måste vara som ovan om det skall fungera (texten). Tog mig och en annan kille på Doom9.org ganska lång tid att klura ut det.

Om din film är mörk kan du "ljusa upp den" med ett filter enligt: Levels(0,1.3,255,0,255) Denna rad lägger du in före Resize-raden. Det är ett internt Avisynthkommando och behöver inget plugin för att fungera. Observera att sökvägarna för de övriga filtren får du ju göra själv på bästa sätt.

PMUsers Website
divXsweden Crew
Skapat: Fre Jan 02, 2004 11:07
Quote Post

Medlem
Group Icon

GUIDE 2: AVI TILL DVD MED UNDERTEXT

Nero kan ju koda om SVCD:s - ja, t o m AVI:S till DVD:s, med hjälp av speciella tillbehör (se ovan). Resultatet blir dock inte särskilt imponerande. Däremot är Nero duktigt på att bränna och kan vi mata in en högkvalitativ video/audio-ström i programmet så behövs ingen omkodning, utan Nero kan koncentrera sig på endast auktoriseringen och bränningen. Denna guide går alltså ut på att från en AVI-film skapa en mpeg2-videoström och en audio-ström som uppfyller villkoren för DVD-standarden. Dessa kan alltså sedan brännas till en DVD med Nero eller SpruceUp (se ovan) eller något annat liknande program. Det finns mycket att läsa om detta på doom9 eller på VCD-Help: http://www.vcdhelp.com/

Vilka villkor måste vi uppfylla för att leva upp till DVD-standarden?

1. Videoströmmen måste ha formatet 720x576 (PAL)
2. Ljudströmmen kan ha bitraten 192 - 384 kb/s (Standarden är 384 (Dolby - AC3) men många DVD-skivor lever inte upp till det) Samplingsfrekvensen måste vara 48 khz.
3. Videons bitrate kan variera stort. Allt mellan 0 ;-) och 9000 är tillåtet. Nero använder 4000 - 4500. Men om mpeg2-filerna är mycket stora och man vill få plats på en DVD-skiva, måste man naturligtvis gå ner i bitrate.

Hur mycket får plats på en DVD?

De skivor som står oss till buds kallas DVD5. De är ensidiga och rymmer c:a 4,3Gb film plus ytterligare litet för mappindelning, DVD:rutiner, info-filer mm. De skivor vi köper eller hyr har oftast formatet DVD9 och rymmer det dubbla. Även tvåsidiga finns. Vi kan bränna antingen till DVDR eller till återskrivningsbara DVDRW.
Många fristående DVD-spelare klarar att spela RW-skivor - även om det inte står i specifikationerna. Här får man prova! Fördelarna med DVDRW är ju uppenbara.
Det finns kalkylatorer för att räkna ut hur stora Mpeg2-filerna blir vid givna bitrates. De är ofta knöliga att jobba med. En mycket simpel tumregel kan vara: Filmen är 1 tim lång = bitrate > 5000, 2 tim = c:a 4000 - 4500, 3 tim = 2500 - 3000
Eftersom dessa bitrates som regel mer än väl täcker den kvalitet vår AVI-film har, behöver man inte pressa in varje liten extra byte på den färdiga skivan. "Slarvmarginalerna" är stora. Dessutom klarar en del program inte av att hantera filer större än 4 Gb, så detta kan bli vårt riktmärke.

Vår exempelfilm:

Vi ugår från "Joan of Arc". Den är av formatet divx och ligger på två Cd:s. I fortsättningen kallar vi den bara "Joan".
Tekniska parametrar:

Upplösning: 640x304, Fps: 23,976 (NTSC), Audio: 44,1 khz samplingsfrekvens.

Uppgiften blir alltså som vanligt en smula "svettig" då i stort sett allt måste göras om. Dessutom ligger filmen på två skivor, hur göra då? Ja, det enklaste är att behålla denna indelning och bränna den som två stora "kapitel" på DVD:n. Om man absolut envisas med att slå ihop AVI-filerna till en enda, så går ju det också, men risken att man får problem med ljudsynken är ganska stor. Och det kan bli mycket besvärligt att få rätsida på det hela. Men, iallafall, hur slå ihop filerna?

VirtualDub

Starta programmet, öppna Cd1 av filmen. Gå till menyn "Video", välj "Select range". På den nedre raden (End Offset) under kolumnen "Frames" skriver du in ett värde på mellan 15 och 40. Prova 20. Det här ger ett litet "glapp" mellan de två filmerna så att synken får litet tid att "starta om".
Klicka OK. Gå till menyn "Video", klicka "Direct stream copy" Åter till "File" och "Save as AVI". OBS Ge Cd1 ett nytt namn! I vårt fall t ex "Joan 1".
När du sparat, gå åter till "File" och öppna filen du nyss sparade. Så "File" igen och välj kommandot "Append AVI segment". Nu öppnar du alltså del 2 av filmen - "Joan cd2".
Så är det dags att spara igen och nu under ett nytt namn, t ex "Joan Hela". Har du tur får du en korrekt och synkad fil med hela filmen.

Om jag inte har tur?

Då får man ta till andra knep. Ett är att spara de bägge filmdelarnas ljudspår med "full compression" i VirtualDub. Det ger ju mycket stora Wav-filer och för att de ska bli mer hanterliga kan du koda om dem med BeSweet till 192 kb CBR (Constant Bitrate - mycket viktigt!) Mp3-filer.
Med hjälp av Nandub (du hittar programmet på doom9) mixar du ihop video/audio igen och gör om proceduren ovan med VirtualDub för att foga samman segmenten. Om inte det hjälper? Ja, det blir för mycket att gå in på det här. Kör med separata AVI-filer! I det följande gör jag det och när vi nu fortsätter handlar det alltså om "Joan Cd1" - bara kallad "Joan". Jag väljer alltså att bränna filmen i två delar och behandlar varje del på exakt samma sätt.

Avisynthscriptet ser ut så här denna gång:

AVISource("C:\Filmer\Joan.avi")
ConvertToYUY2()
BicubicResize(720,372,0,0.75)
AddBorders(0,102,0,102)
TextSub("C:\Undertexter\Joan.ssa")
AssumeFPS(25,1,True)

Eftersom vi konverterar från NTSC till PAL har vi med sista raden. Filmens upplösning var 672x304 och med hjälp av vår formel (720/672)*(304/54)*(59) (Se ovan) kan du säkert fixa till siffrorna för BicubicResize-filtret. Formeln ger oss 373,67 som mått på höjden. Väljer vi istället 372 får vi ett tal delbart med 4 och 16. Storleken på de svarta "banden" blir då 102 resp. Spara scriptet som "Joan.avs".

TmpgEnc

Ta in din AVS-fil i programmet och följ i stort anvisningarna från "Untouchables". En stor skillnad är dock att du den här gången måste ta in mallen "DVD (PAL).mcf istället. Välj gärna åter CBR och en bitrate på 3500 kan räcka om bägge filerna skall få plats på samma DVD-skiva. (De bägge AVI-filerna innehåller tillsammans 2 tim 35 min film)
Vad beträffar undertexten så har du gott om utrymme under filmen, då det svarta fältet är 102 pixels stort. Se ovan för detaljerna om SSA-filen och undertexten. En sak är att du nog får välja en annan storlek på typsnittet den här gången, eftersom upplösningen nu är högre och texten kommer att bli mindre, framförallt på bredden.
Efter några timmar? skall du ha ett par m2v-filer, mellan 1,5 - 1,8Gb kanske.

Ljudet

Blir aningen mer komplicerat den här gången då fler saker måste ändras. Bitraten 192 behåller vi men samplingsfrekvensen 44,1 måste ändras till 48 och NTSC/PAL-korrigeringen måste göras, precis som förut. Skapa först en WAV-fil i VirtualDub (full compression) som tidigare.
Öppna sedan BeSweet med filen BeSweetgui. Ta in din wav-fil i BeSweet och följ anvisningarna från förra gången, d v s samma inställningar.
Men ett par saker får vi göra annorlunda. På BeSweets första sida: bocka bort alternativet till vänster "Presets" "NTSC - PAL etc". Vi får nämligen dela upp i ett par steg här om inte programmet skall krascha.
Klicka på 2Lame bara för att kontrollera att det står 44,1 vid "Sample Rate" till vänster. Hade din WAV-fil innehållit 48 khz audio hade du alltså varit tvungen att ändra detta.
Klicka åter på knappen "BeSweet". Vi skall nu ordna så att filmens 44,1 khz audio konverteras till 48 khz. Klicka på "menyalternativet" "SSRC". Längst till vänster hittar du "SSRC Options". Bocka för "Set sampling Rate of output file to" och skriv värdet 48000 i rutan. Tillbaka till "BeSweets" förstasida.
Strax ovanför mitten hittar du en rubrik: "SSRC" och en ruta med texten: "Downconvert Sample Rate", bocka för här. Då skall det vara klart att köra. Klicka på knappen "WAV to MP2". (Du får naturligtvis göra detsamma med bägge dina WAV-filer)

När Mp2-filerna är klara återstår konverteringen mellan NTSC och PAL.

Ta in Mp2-filen i Besweet (Input - och glöm inte att bläddra fram "mp2" i öppningsfönstret - se ovan) På raden för "Output" föreslår nu programmet namnet "Joan-New.mp2". Det kan vi ju behålla. Bocka bort i rutan under rubriken "SSRC" "Downconvert Sample Rate" - vi har ju redan gjort den konverteringen. Klicka sedan till vänster under rubriken "OTA (Overall Track etc) i rutan "Presets" och se till att texten NTSC - PAL etc står där. Klicka så på knappen "MP2 to Mp2" och kör igen.
Kontrollera som vanligt resultatet i Winamp!

Bbmpg

Starta programmet på samma sätt som förra gången. I rutan för "MPEG Ouput Settings" får vi nu göra litet annorlunda inställningar. Först, ta in videofilen (m2v) och ljudfilen (mp2) förstås (Fliken Input and Output files).
Klicka sedan på fliken "Program stream settings" Bocka nu för "MPEG-2". Se till att värdet 0 står i rutan för "Forced mux rate etc".
Välj sedan fliken "General settings" och kolla att värdet 0 också står i rutan för "Max size (Mb)". Vi skall ju inte göra någon uppdelning av filen den här gången. Den får ta den plats den kräver. Klicka OK och starta sedan mixningen. När det hela är klart har du en komplett DVD-kompatibel Mpeg2-fil med namnet "temp.mpg". Döp om den till "temp 1.mpg" eller något annat så att den inte skrivs över när du kör Cd2-varianten.

Bränna DVD

Som förut, med Neros tilläggsplugins kan du auktorisera och bränna dina mpg-filer till en DVD5-skiva. I och med att vi gjort förarbetet och skapat 100% DVD-kompatibla video och - audioströmmar behöver Nero bara några minuter för auktoriseringen och behöver inte ändra en enda ruta i filmen (som tur är..). Så egentligen går nästan all tid åt till själva bränningen. Som jag nämnde ovan kan du också försöka med SpruceUp.

PMUsers Website
divXsweden Crew
Skapat: Fre Jan 02, 2004 11:07
Quote Post

Medlem
Group Icon

GUIDE 3: SVCD - SVCD MED UNDERTEXT

Det har frågats en del om den här varianten på divxswedens forum, så här är den metod jag brukar använda. Det finns kanske enklare sätt, men få som ger samma kontroll över slutresultatet.
Den film vi använder som exempel är "The Fugitive" (Fugitive). Den är gjord från två AVI:s och ligger på två Cd som SVCD. Filmen är 2 tim 10 min lång och är i PAL-format. Vill du själv ta reda på detta och annat om filmen kan du ta in den i VirtualDub AC3 Mpeg2 (Se början på guiderna om program). Med menyn "File" och "File information" kan vi också se att ljudet har en bitrate på 192 och samplingen 44,1 khz. Det är inte nödvändigt att hämta dessa upplysningar med VirtualDub, då det mesta vi behöver veta om filmen ges oss av nästa program, nämligen det förträffliga DVD2AVI.

DVD2AVI

Dags att använda detta program för att skapa en "plattform" för Avisynth att arbeta med.
Vi antar att du packat upp alla filer till en lämplig mapp. OBS! Jag tar åter bara upp Cd1 av filmen och rekommenderar dig att lägga hela filmen på DVD-skivan så småningom som två "kapitel".
Vill du foga ihop delarna till en kan du göra det med TmpgEnc ("File"/Mpg Tools"). Du kan också hämta hem ett annat program som heter VCDCutter (http://www.dvdrhelp.com/vcdcutter.htm), som kanske klarar uppgiften väl så bra.

Starta DVD2AVI genom att dubbelklicka på filen DVD2AVI.exe. Gå till "File" och "Open". Lägg märke till att du måste klicka fram "All Files (*.*)" för att din "Fugitive.mpg" skall bli synlig. Detta är helt OK. Bläddra fram "Fugitive.mpg" och ta in den. En ny ruta dyker upp och har du fler filer med samma namn Cd1, 2 o 3 etc, får du upp samtliga. Med knapparna "Add" och "Del" bestämmer du vilken eller vilka filer du vill jobba med. Klicka OK.
Det här ger dig för övrigt en alternativ möjlighet att foga ihop filmer. Om du låter bli "Del"-knappen kommer DVD2AVI att behandla bägge flerna, Cd1 o Cd2 som en fil och alltså sammanfoga dem. Detsamma gäller ljudet. Värt att också prova eventuellt.

Vi kontrollerar en del standardinställningar innan vi går vidare. I menyn "Video"/"Field operation", bocka för "None". "Color Space", bocka för "YUV 4:2:2". I menyn "Audio"/"Track Number", se till att "Track 1" är förbockat. "Dolby Digital", kolla att "Demux all tracks" är markerat. "MPEG Audio", "Demux all tracks" skall vara förbockat. "48 - 44,1 khz" skall vara "Off". De flesta inställningar behövde du nog inte ändra utan bara kolla.
Vi går nu till menyn "Option" och klickar på "Preview" för att kika litet på filmen. I rutan som dyker upp till höger får vi en del upplysningar: Fps = 25, Format = PAL, Aspect Ratio = 4:3 etc. Stoppa förhandsvisningen genom att gå till menyn "File" och klicka "Stop".
Om filmen ser litet tokig ut i det här läget, för smal, bred etc. så strunta i det. Det har ingen betydelse. Vi vet att det är en SVCD med upplösningen 480x576. Men höjdmåttet 576 inkluderar ju de svarta fälten under och över filmen. Hur stor är själva filmens höjd? Vi kan ta reda på detta genom att "låtsascroppa" (beskära) så att endast filmen själv återstår.

Gå till menyn "Video", välj " "Clip and resize". En mindre ruta med "sliders" dyker upp. Här är vi bara intresserade av handtagen för "Bottom" och "Top". Innan vi börjar dra i dem får vi göra ett par saker. Först måste vi ta fram en "ljus" filmruta i filmen. Dra i handtaget under själva filmen tills du hittar en ljus ruta - med himmel eller något. Gå åter upp till den mindre rutan "Clip and Resize", klicka i den lilla vita fyrkanten i höger hörn. Detta för att vi skall kunna se vad som händer när vi beskär.
Ok, börja att dra åt höger i handtaget "Top" tills det övre svarta fältet precis är borta. Avläs värdet på skalan. Gör likadant med "Bottom". Försök hitta ett läge där värdena för "Top" och "Bottom" är lika stora, utan att du beskurit för mycket åt något håll. Man får kompromissa. Värdena 72/72 är det optimala i det här exemplet. Det betyder alltså att du kan beskära filmen 72 pixels däruppe och därnere och därmed har vi fått värdena på våra svarta fält.
Du kan också läsa ut filmytans sanna storlek vid "Width" och "Height" (480x432). Innan du stänger den här rutan, glöm inte att ta bort din markeringsbock i den lilla rutan i höger hörn.
OBS! Vi skall inte låta DVD2AVI croppa filmen i detta läge. Det blir då bekymmer med färgerna i TmpgEnc vid kodningen. Bocka av alltså och stäng rutan. Däremot skall vi använda informationen vi fått på detta sätt i ett senare skede när det är dags för avdelningen "finesser" eller "överkurs" ;-)
Vi sparar vårt projekt i DVD2AVI: Gå till "File" och "Save Project", ge det ett namn, t ex Fugitive och spara i din filmmapp. Det tar en liten stund innan det är klart.

Du har nu en "projektfil" med namnet "Fugitive.d2v" som innehåller all information Avisynth behöver för att koda filmen i TmpgEnc. Du har också fått en fil med namnet "Fugitive MPA T01 Delay -76ms.mpa". Det intressanta här är att vi alltså rippat ljudet i MPA-format. Men det är inga bekymmer senare när vi tar fram BeSweet igen.

Vårt nya Avisynthscript kommer att se ut så här:

mpeg2source("C:\Filmer\Fugitive.d2v")
ConvertToYUY2()
BicubicResize(480,576,0,0.75)
TextSub("C:\Undertexter\Fugitive.ssa")

Nu kommer första raden i scriptet att träda i tjänst för första gången därför att vi nu har en Mpeg2-video som källa. Och i rad 3 kan du också se samma förändring. Spara Avisynthscriptet som Fugitive.avs.

TmpgEnc

Ta in AVS-scriptet i programmet, kolla inställningarna på samma sätt som tidigare och glöm inte att ladda in mallen "SuperVideoCD (PAL).mcf"). Glöm inte heller att justera textens storlek och placering. Använd "Preview" flitigt i TmpgEnc.
Som sagt, när det gäller bitraten tillåter SVCD-standarden max 2520 och filstorleken (inklusive ljudfilen) får inte överstiga 800Mb om du skall kunna bränna till en 80 min CD. För beräkning av bitraten får du som sagts tidigare försöka anlita någon kalkylator. Du kan naturligtvis testa TmpgEncs kalkylator! Den får du upp genom att gå till "File" och starta "Project Wizard". Glöm bara inte att ange din d2v-fil som källa! Annars fungerar det inte.
Du kommer troligen att hamna någonstans kring 15 - 1700. Välj hellre ett värde i underkant då vi inte riktigt vet storleken på ljudfilen. Å andra sidan hindrar ju ingenting att du fixar din ljudfil innan du kodar videon i TmpgEnc. Då blir ju beräkningen litet säkrare. Koda så filmen. Och som vanligt får du en m2v-fil som resultat.

Ljudet

DVD2AVI gav oss en ljudfil i formatet MPA. Genom att köra den i Winamp kan vi se att den har bitraten 192 och samplingen 44,1 khz. Vi startar BeSweet och tar in den via "Input" och klickar fram mpa-formatet i öppningsrutan. Dubbelklicka på filen (Fugitive MPA T01 DELAY -76ms.mpa) så att den går in och avsluta med OK.
Se till att det står MP2 under rubriken "MP2ENC" på BeSweets huvudsida. Se också till att rutan under "SSRC" är tom - ej bockad. Kolla också till vänster under "OTA (Overall Track... etc) att rutan vid "Presets" är tom. Vår källa är ju PAL och behöver inte konverteras. Så kan du starta konverteringen med knappen "MPA to MP2".

Bbmpg

Starta programmet som förut. I rutan för "Settings" glömmer du inte att bocka för "SVCD" och att skriva in värdet 0 i rutan för Muxrate. I rutan för "General Settings" får du skriva ett värde mellan 795 och 800 under "Max Size". Starta mixningen och du har så småningom din färdiga film. Bränn den gärna med VCDEasy (Det programmet klarar även att bränna CD RW, stödjer också de allra flesta brännarna).

Finesser eller "överkurs"

Om du skulle arbetat med den här filmen "The Fugitive" i praktiken, skulle du upptäckt att undertexten inte får plats under själva filmen utan måste bakas in i filmytan. Detta beroende på att de svarta fälten över och under är för smala för att tillåta tvåradersinsättningar med ett minimiavstånd på 50 - 55 från botten.
Eftersom jag i möjligaste mån vill ha undertexterna för sig själva, så att de inte stör filmrutorna, får vi ta till speciella knep här för att få det på det viset.
Vi börjar med att återvända till rutinerna med DVD2AVI. Vi gjorde ju en "låtsascroppning"/beskärning där och kom fram till att själva filmytans höjd var 432 och storleken på de svarta fälten 72 resp. Jag påpekade dessutom att du skulle akta dig för att göra en beskärning i DVD2AVI då det "kör" färgerna vid kodningen i TmpgEnc.
Nå, det finns knep. Förutsatt att man tar hem en ny variant av Avisynthfiltret "mpg2dec" (se ovan, program), så går det att beskära filmen, lägga till nya svarta fält ("Borders") och sedan koda filmen utan problem. Men varför lägga till nya svarta fält, det finns ju redan svarta fält?
Jo men de svarta fält som omger en SVCD - vare sig de är breda eller smala - är s a s inbakade i själva formatet 576 - på höjden. Försöker du lägga in borders som tidigare med ditt Avisynthscript kommer filmen att tryckas ihop och tappa sina rätta proportioner. Om vi nu själva kan bestämma hur vi vill ha det med de svarta fälten, kan vi som jag nämnt förut, göra det övre smalare och det undre bredare och på så sätt trixa in undertexten under filmytan utan att baka ihop den med filmrutorna. Som jag också tidigare sagt har man då möjlighet att "koda bort" texten om man skulle vilja det i framtiden - utan att det påverkar själva filmen.

Den nya variant av mpg2dec vi behöver kallas mpg2dec2 och finns att hämta på Avisynths "hemsida": http://www.avisynth.org/
Om du går till "FAQ" hittar du under sista sektionen (5) en fråga om just mpg2dec2 och direktadressen ( [MPEG2DEC2 (by Tom Barry] ) är: http://www.trbarry.com/MPEG2DEC2.zip Ta hem och packa upp till ny lämplig mapp.
Gå alltså tillbaka till DVD2AVI, gör om hela proceduren och istället för som förut där du ombeds att ta bort markeringen i höge hörn av "Clip and Resize"-rutan, behåll den, stäng rutan och spara om projektet till en ny d2v-fil. Den nya filen innehåller då en croppad version av filmen.

Och Avisynthscriptet kan se ut så här istället:

LoadPlugin("C:\mpeg2dec2\mpeg2dec2.dll")
mpeg2source("C:\Filmer\Fugitive Croppad.d2v")
ConvertToYUY2()
BicubicResize(480,432,0,0.75)
AddBorders(0,72,0,72)

Du ser vilka ändringar som gjorts. BicubicResize(480,432 etc ). Värdet 432 fick vi ju av DVD2AVI när vi gjorde croppningen. Det är filmytans verkliga höjd s a s.
Storleken på de svarta fälten fick vi också. Kolla gärna att det stämmer: SVCD:n är ju totalt 576 på höjden. 576 -(72 +72) = 432. Men nu skulle vi ju ge undertexten ordentlig plats.
Vill vi ta bort det övre svarta fältet och skapa ett enda stort brett svart fält under filmen ändrar vi till: AddBorders(0,0,0,144). Nu kommer filmen att slicka överkanten på TV:n och ge oss plats för undertexten under filmytan. Eftersom TV:n har ett något annorlunda sätt att visa film än datorn bör vi dock ge det övre fältet en storlek på minst 2 - 4 pixels.
Alltså: AddBorders(0,4,0,140). Här kan du laborera med egna inställningar. Ofta behöver man inte lyfta filmen så mycket för att få plats med undertexten. I slutändan kan det t ex se ut så här:

ConvertToYUY2()
AddBorders(0,64,0,80)

Innan du kör det här scriptet, kolla noga att dina sökvägar är riktiga.

Koda i TmpgEnc med de vanliga inställningarna. Glöm inte ladda in PAL-mallen efter det du tagit in ditt AVS-script. Kolla också att "Aspect Ratio" fortfarande är "4:3 Display" under fliken "Video" och fliken "Advanced". De där inställningarna har ju en otrevlig förmåga att ändra sig ibland. DVD2AVI visade att filmen var en 4:3 och det skall vi inte ändra på.

Metod nr 2

Kan man inte croppa filmen med Avisynth istället? Jo, visst kan man det. Fördelen med DVD2AVI är att det är lättare och innebär mindre huvudbry med matematik. Men vi skall kika på kommandot "Crop" i Avisynth. Du får nog en idé om hur det fungerar om du tittar noga på nedanstående exempel:

Beskära en film:

Vår källa i detta exempel har upplösningen 720x576.

Skär bort 20 pixels på vänster sida.
Avisynthscript:
Crop(20,0,700,576)

Skär bort 20 pixels på höger sida.
Avisynthscript:
Crop(0,0,700,576)

Skär bort 20 pixels på toppen.
Avisynthscript:
Crop(0,20,720,556)

Skär bort 20 pixels i botten.
Avisynthscript:
Crop(0,0,720,556)

Du får damma av dina mattekunskaper och klura på det här på egen hand en stund. Men hur skulle alltså vårt Avisynthscript se ut om vi använde kommandot "Crop" på filmen "The Fugitive"? Så här:

ConvertToYUY2()
Crop(0,72,480,432)
AddBorders(0,64,0,80)

Lägg märke till att källan åter är "Fugitive", den första icke-croppade versionen! Du kan också byta ut "mpeg2dec2.dll" på första raden mot den ursprungliga "mpeg2dec.dll". Jag kan dock inte finna att det spelar någon roll.

PMUsers Website
divXsweden Crew
Skapat: Fre Jan 02, 2004 11:13
Quote Post

Medlem
Group Icon

GUIDE 4: SVCD - DVD MED UNDERTEXT

Den här sista guiden skiljer sig inte mycket från den föregående. Som vi sett tidigare är det videons upplösning och ljudet som skall anpassas till DVD-standarden.
Vi utgår åter från "The Fugitive.mpg" (Fugitive). Vi utgår också från den version som vi croppade med DVD2AVI ("Fugitive Croppad.d2v"). Du kan självfallet använda vilken version du vill. Rutinerna är ju i stort sett desamma. Jag tror att vi kan hoppa direkt till Avisynthscriptet. (Är du osäker, läs den första guiden: AVI - DVD)

ConvertToYUY2()
BicubicResize(720,432,0,0.75)
AddBorders(0,64,0,80)

Vill du köra originalvarianten ser det ju ut så här:

ConvertToYUY2()
BicubicResize(720,576,0,0.75)

Och vill du låta Avisynth ta hand om croppningen så här:

ConvertToYUY2()
Crop(0,72,720,432)
BicubicResize(720,432,0,0.75)
AddBorders(0,64,0,80)

Den första raden kan ju också vara: LoadPlugin("C:\mpeg2dec2\mpeg2dec2.dll")

TmpgEnc

Kör som vanligt med den skillnaden att du använder mallen: "DVD (PAL).mcf" denna gång. Kolla gärna alla inställningar och använd "Preview". Den färdiga filmen består av två Mpeg2-strömmar som tillsammans ger 2 tim 10 min speltid. Du kan prova en bitrate på 4000.
Du får också testa med litet olika inställningar vad gäller din undertext (SSA-filen).

BeSweet

Vi vet sedan förut att ljudfilen ("Fugitive Mpa... etc) har samplingsfrekvensen 44,1 khz. Den måste ändras till 48 khz enligt DVD-standarden. Glöm alltså inte att på BeSweets startsida klicka i "Downconvert Sample Rate" under rubriken "SSRC". Glöm inte heller att ändra på SSRC-sidan under "SSRC Options" till 48000 i rutan vid "Set Sampling Rate... etc" innan du trycker på knappen "MPA to MP2".

Bbmpg

Bocka för alternativet "MPEG2 under "Program Stream Settings". Muxraten sätts till 0 och under "General Settings" sätts "Max Size" också till 0. Som förra gången vi gjorde en DVD m a o.

De färdiga filmfilerna bränns med Nero, SpruceUp eller något liknande program. Se ovan.

APPENDIX eller SLUTTILLÄGG

Jag nämnde något om senare versioner av Avisynth i början av guiderna. Om du använder Avisynth som framserver som vi gjort har det som sagt ingen betydelse om du använder den äldre varianten 1.06. Det är ju klart att de senare versionerna är mångsidigare och har stöd för olika typer av färgstandarder etc och vill du absolut prova på vill jag peka på fallgroparna och hur du kan undvika dem.
Den officiella versionen just nu heter Avisynth 2.07 och finns att ta hem på doom9. Den senaste icke-officiella är 2.5 och finns att hämta här:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=57023 eller via sidan: http://www.avisynth.org/
Jag har använt bägge på en annan maskin i experimentsyfte och fått det att fungera efter en del svettig möda.

Avisynth 2.5 stödjer ännu inte VobSub-pluginet "textsub.vdf" som vi ju använt så flitigt. Gabest - killen som skapat VobSub har dock ordnat en tillfällig lösning, pluginet: VSFilter.dll. Detta kan du hämta här: http://vobsub.edensrising.com/vsfilter.rar...A>

Ditt nya avisynthscript (Avisynth 2.5) får till att börja med se ut så här: (Exempelfilm "The Untouchables", se ovan)

LoadPlugin("C:\VirtualDub\plugins\vsfilter.dll")
ConvertToYUY2()
AddBorders(0,120,0,120)
AssumeFPS(25,1,True)

Observera ändringen på rad 2. Dessutom är pluginet "mpg2dec.dll" på första raden inte detsamma som förut, utan vid nedladdningen av Avisynth 2.5 medföljer egna och nya plugins.

Tyvärr är det inte säkert att detta räcker för att "övertyga" TmpgEnc. Resultatet kan bli en svart skärm vid kodningen, då nya Avisynth använder ett annorlunda sätt att konvertera färger. I så fall kan du prova med att byta ut "ConvertToYUY2()" mot "ConvertToRGB24()" på rad 4 så här:

LoadPlugin("C:\VirtualDub\plugins\vsfilter.dll")
ConvertToRGB24()
AddBorders(0,120,0,120)
AssumeFPS(25,1,True)

Avisynth 2.07 verkar mera bakåtkompatibel. Men skulle du få problem, labba med ovanstående "nyheter". Dock passar din originalvariant av "mpeg2dec.dll".

AVSLUTNING: EN "SUPER-DVD"

Vi utgår från AVI:n "Joan of Arc" - se AVI - DVD. Vi använder filtret "Lanczos3Resize" enligt:

LoadPlugin("C:\Lanczos3\lanczos3.dll")
AVISource("C:\Filmer\Joan.avi")
ConvertToYUY2()
Lannczos3Resize(720,372,0,0.75)
AddBorders(0,102,0,102)
TextSub("C:\Undertexter\Joan.ssa")
AssumeFPS(25,1,True)

Avisynthscriptet är i sig inte särkilt märkvärdigt utan de största förändringarna rör TmpgEnc. Eftersom det är oerhört utrymmeskrävande och tidsödande att redogöra för alla de nya inställningarna har jag valt att i stället bifoga ett TmpgEnc Template (mall) - script. Du gör helt enkelt så att du markerar texten nedan, klistrar in i Anteckningar och sparar under t ex namnet: DVD Super Mall.mcf
Spara den här mallen i TmpgEnc:s undermapp "Template" och ta in den efter du laddat ditt AVS-script.
Det är en mall som ger tvåpass kodning med variabel bitrate (snitt = 4000, vilket du så klart kan höja till 6000 - 7000 om du kan tänka dig ett par DVD:s).
Inställningen är också "Highest Quality" plus en massa annat, vilket sammantaget gör att du får räkna med allt mellan 10 - 48 tim innan videofilen är klar! Om du laddar in den här mallen kan du ju själv "snoka" runt och kika på alla ändringar och eventuellt modifiera. Väljer du t ex Constant Bitrate istället minskas ju tiden drastiskt.

Mall (Template) för TmpgEnc:

object TMPEGConfigFile
MPEG.Text = ''
MPEG.WizardCategoryName = ''
MPEG.WizardSubFormatName = ''
MPEG.WizardCaption = ''
MPEG.WizardDescription = ''
MPEG.OutputStreamType = MPEG_OutputStreamType_VideoOnly
MPEG.OutputStreamType_ReadOnly = False
MPEG.Video.StreamType = MPEGVideoEncoder_StreamType_MPEG2
MPEG.Video.StreamType_ReadOnly = False
MPEG.Video.Width = 720
MPEG.Video.Width_ReadOnly = False
MPEG.Video.Height = 576
MPEG.Video.Height_ReadOnly = False
MPEG.Video.YUVFormat = 1
MPEG.Video.YUVFormat_ReadOnly = False
MPEG.Video.DC_prec = 2
MPEG.Video.DC_prec_ReadOnly = False
MPEG.Video.VideoEncodeMode = MPEGVideoEncoder_ VideoEncodeMode_Interlace
MPEG.Video.VideoEncodeMode_ReadOnly = False
MPEG.Video.FrameRate = 3
MPEG.Video.FrameRate_ReadOnly = False
MPEG.Video.AspectRatio = 2
MPEG.Video.AspectRatio_ReadOnly = False
MPEG.Video.RateControlMode = MPEGVideoEncoder_RateControlMode_VBR_2PASS
MPEG.Video.RateControlMode_ReadOnly = False
MPEG.Video.MaxBitRate = 0
MPEG.Video.MaxBitRate_ReadOnly = False
MPEG.Video.MinBitRate = 0
MPEG.Video.MinBitRate_ReadOnly = False
MPEG.Video.CBR_BitRate = 4000000
MPEG.Video.VBR_MultipassVBRAlgorithm = MPEGVideoEncoder_MultipassVBRAlgorithm_2PASS
MPEG.Video.VBR_AvgBitRate = 4000000
MPEG.Video.VBR_MaxBitRate = 7000000
MPEG.Video.VBR_MinBitRate = 0
MPEG.Video.VBR_MaxPassCount = 0
MPEG.Video.VBR_Quality_P = 0
MPEG.Video.VBR_Quality_B = 20
MPEG.Video.VBR_EnablePadding = False
MPEG.Video.MVBR_MaxBitRate = 8000000
MPEG.Video.MVBR_MinBitRate = 2000000
MPEG.Video.MVBR_Quality_P = 0
MPEG.Video.MVBR_Quality_B = 20
MPEG.Video.MVBR_EnablePadding = False
MPEG.Video.AVBR_Quality = 50
MPEG.Video.AVBR_MaxBitRate = 8000000
MPEG.Video.AVBR_MinBitRate = 2000000
MPEG.Video.AVBR_EnablePadding = False
MPEG.Video.CQ_Quality = 65
MPEG.Video.CQ_Quality_P = 0
MPEG.Video.CQ_Quality_B = 20
MPEG.Video.CQ_MaxBitRate = 8000000
MPEG.Video.CQ_MinBitRate = 2000000
MPEG.Video.CQ_EnablePadding = False
MPEG.Video.VBVBufferSize = 0
MPEG.Video.VBVBufferSize_ReadOnly = False
MPEG.Video.GOP_SeqHeaderInterval = 1
MPEG.Video.GOP_SeqHeaderInterval_ReadOnly = False
MPEG.Video.GOP_I_FrameCount = 1
MPEG.Video.GOP_I_FrameCount_ReadOnly = False
MPEG.Video.GOP_P_FrameCount = 4
MPEG.Video.GOP_P_FrameCount_ReadOnly = False
MPEG.Video.GOP_B_FrameCount = 2
MPEG.Video.GOP_B_FrameCount_ReadOnly = False
MPEG.Video.GOP_BitStreamForEdit = False
MPEG.Video.GOP_BitStreamForEdit_ReadOnly = False
MPEG.Video.GOP_MaxFrameCount = 15
MPEG.Video.GOP_MaxFrameCount_ReadOnly = False
MPEG.Video.QuantizeMatrix_Intra_ReadOnly = False
MPEG.Video.QuantizeMatrix_NonIntra_ReadOnly = False
MPEG.Video.Profile = 4
MPEG.Video.Profile_ReadOnly = False
MPEG.Video.Level = 8
MPEG.Video.Level_ReadOnly = False
MPEG.Video.VideoFormat = 2
MPEG.Video.VideoFormat_ReadOnly = False
MPEG.Video.DisplayWidth = 0
MPEG.Video.DisplayWidth_ReadOnly = True
MPEG.Video.DisplayHeight = 0
MPEG.Video.DisplayHeight_ReadOnly = True
MPEG.Video.MotionSearchSpeed = MPEGVideoEncoder_MotionSearchSpeed_HighCQ
MPEG.Video.MotionSearch_AlwaysHalfPel = True
MPEG.Video.UseFloatDCT = False
MPEG.Video.QuantizeMode = False
MPEG.Video.QuantizeModeVal_Intra = 35
MPEG.Video.QuantizeModeVal_NonIntra = 35
MPEG.Video.YUVBasicYCbCr = True
MPEG.Video.QuantizeMatrix_Intra = {
081013161A1B1D22101016181B1D22 2513161A1B1D22222616161A1B1D222528
161A1B1D202328301A1B1D202 328303A1A1B1D22262E38451B1D23262E384553}
MPEG.Video.QuantizeMatrix_NonIntra = {
101112131415161711121314151617 1812131415161718191314151617181A1B
14151617191A1B1C151617181 A1B1C1E1617181A1B1C1E1F1718191B1C1E1F21}
MPEG.Audio.StreamType = MPEGAudioEncoder_StreamType_MPEG1_Layer2
MPEG.Audio.StreamType_ReadOnly = False
MPEG.Audio.SamplingFrequency = 48000
MPEG.Audio.SamplingFrequency_ReadOnly = False
MPEG.Audio.ChannelMode = 0
MPEG.Audio.ChannelMode_ReadOnly = False
MPEG.Audio.CantUseMono = False
MPEG.Audio.BitRate = 384000
MPEG.Audio.BitRate_ReadOnly = False
MPEG.Audio.CalcCRC = False
MPEG.Audio.CalcCRC_ReadOnly = False
MPEG.Audio.OriginalFlag = False
MPEG.Audio.OriginalFlag_ReadOnly = False
MPEG.Audio.CopyrightFlag = False
MPEG.Audio.CopyrightFlag_ReadOnly = False
MPEG.Audio.PrivateFlag = False
MPEG.Audio.PrivateFlag_ReadOnly = False
MPEG.Audio.EmphasisType = 0
MPEG.Audio.EmphasisType_ReadOnly = False
MPEG.System.StreamType = MPEGSystemEncoder_StreamType_MPEG2_Program
MPEG.System.StreamType_ReadOnly = False
MPEG.System.CommentText = ''
MPEG.System.EnableCommentText = False
end

Visst finns det oändligt mycket mer att säga om det här, men någonstans får vi sätta punkt. Och det är bara att hoppas att de som vill ge sig i kast med det mångsidiga verktyget Avisynth har fått en knuff på vägen. Och som sagt, för den vetgirige finns "allt" om Avisynth på den "egna" hemsidan: http://www.avisynth.org

Till sist hoppas jag bara att det inte smugit sig in för mycket fel i guiderna. ;-)

Guide av ihgl

PMUsers Website
0 användare läser det här ämnet (0 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.0599 ]   [ 12 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]