Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> Generellt -> Tekniska frågor
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Vilken codec används?, It's a jungle out there
yaizzer
Skapat: Ons Aug 25, 2010 21:57
Quote Post

Medlem

Grupp: Medlem
Medlemsnummer: 94875
Registrerad: 10 Nov 2008

Jag är lite fundersam över hur det egentligen funkar med val av codecs.
När man själv komprimerar ett jobb så väljer man vilken codec man vill använda sig av. Men hur funkar det andra vägen?

Gspot känner igen vilken codec filmen är kodad med och talar sedan (oftast) om att jag har ett antal codecs installerade som klarar av att koda av filmen. Men vilken codec använder sig sen min filmspelare av? Kan jag se det någonstans? Kan jag styra så att en viss codec används? Och om så är fallet, hur?

Bland annat började Nero bråka med mig pga en dålig codec. Nero krashade så fort en film lades till projektet. Det krävde en hel del tid för att få ordning på eländet. Om jag kunnat se vilken codec Nero kallade på hade saken varit biff på någon minut...
PM
xnataSx
Skapat: Lör Aug 28, 2010 9:20
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 1142
Registrerad: 13 Jan 2003

For att spela upp filmer?
Da kan du anvanda VLC. Spelar allt utan problem.

--------------------
/ med hjärtat till vänster /
PMUsers Website
MatteN
Skapat: Lör Aug 28, 2010 10:08
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 80970
Registrerad: 01 Apr 2007

För att spela upp film så brukar CCCP funka bra med de flesta format.
För att konvertera till dvd är tex ConvertXtoDvd ett snabbt och enkelt program som ger en rätt bra kvalitet.
PMEmail Poster
yaizzer
Skapat: Lör Aug 28, 2010 22:19
Quote Post

Medlem

Medlemsnummer: 94875
Registrerad: 10 Nov 2008

Eh? huh.gif
Tack för svar, men det var inte riktigt det jag frågade om.
Gspot säger att jag har flera codecs som kan koda av filmen. Vilken codec använder sig spelaren (VLC, MPC, Zoom, whatever) av?
PM
Säljägaren
Skapat: Sön Aug 29, 2010 19:39
Quote Post

Översättare
Group Icon

Grupp: Översättare
Medlemsnummer: 99449
Registrerad: 27 Jun 2009

Jag är lite fundersam över hur det egentligen funkar med val av codecs.
När man själv komprimerar ett jobb så väljer man vilken codec man vill använda sig av. Men hur funkar det andra vägen?
Gspot känner igen vilken codec filmen är kodad med och talar sedan (oftast) om att jag har ett antal codecs installerade som klarar av att koda av filmen. Men vilken codec använder sig sen min filmspelare av? Kan jag se det någonstans? Kan jag styra så att en viss codec används? Och om så är fallet, hur?

Jag antar att du menar en fysisk filmspelare, så det borde du se i manualen (eller möjligtvis på själva spelaren) om det står t.ex. DivX eller mpeg-4. Du kan inte välja så att den stödjer ett codec som inte tillverkaren vill ska stödas. Om du inte mjukvaruhackar den på något vis, men det vet jag inte hur man gör.

Bland annat började Nero bråka med mig pga en dålig codec. Nero krashade så fort en film lades till projektet. Det krävde en hel del tid för att få ordning på eländet. Om jag kunnat se vilken codec Nero kallade på hade saken varit biff på någon minut...

Ta reda på vilket codec (eller format) klippet har och sedan googlar du efter ett filter till Nero som gör så att programmet kan läsa ditt filmklipp. Annars kan du ju alltid använda "Windows Movie Maker". Fast det programmet suger hästpung...

--------------------
"My friend drove his car down the freeway after 3 hits of acid. He said it was like playing F-Zero."
PMEmail Poster
Papageno
Skapat: Sön Aug 29, 2010 19:55
Quote Post

Översättaradmin
Group Icon

Grupp: Admin
Medlemsnummer: 27099
Registrerad: 08 Mar 2004

Yaizzer syftar säkert på det pc-program han använder för att spela upp filmen. Frågan är intressant, men jag har tyvärr inget svar. Självklart kan man se vilka codec som fungerar i Gspot, avinstallera dem och lägga på dem en i taget för att se vad som händer. Fast det är ju ingen vidare kul idé. Dessutom kan ju en spelare använda flera olika codecs.

Möljligen kan man jämföra i Windows Task Manager vad som laddas när ett program startas, men det är heller inte särskilt kul.

--------------------
In this proud land we grew up strong
We were wanted all along
I was taught to fight, taught to win
I never thought I could fail
PMEmail Poster
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.0204 ]   [ 11 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]