Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> divXsweden -> Guider/F.A.Q.
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Boris Internet-skola! - Hur man söker
Boris
Skapat: Tis Jan 07, 2003 22:37
Quote Post

Pensionerad admin

Grupp: Emeriti
Medlemsnummer: 3
Registrerad: 26 Maj 2002

Hur man söker på Internet

Sådärja! Eftersom så många av er har svårt att veta var ni ska få tag i grejerna ni letar efter så ska jag lära er hur ni gör!
Efter den här lilla lektionen vill jag aldrig mer höra: "Var får jag tag i det programmet nånstans?" om ni inte har letat här först. OK? :-D

Ni behöver bara komma ihåg ett ord, innehållande 6 bokstäver: GOOGLE

Google är en enormt bra sökmotor som dessutom har en cachefunktion som sparar alla gamla sidor i sin gigantiska databas. Tack vare Google har det mesta på Internet blivit enklare att hitta.

Så. Sätt igång och surfa dit vet jag: www.google.com

Exempel 1 - vanlig sökning

Låt säga att ni söker efter t.ex DivFix som är ett program som reparerar DivX-filer

Skriv:
CODE
divfix

Det spelar ingen som helst roll om ni använder stora eller små bokstäver eller blandar dem kors/tvärs, ni kommer få samma svar ändå. Sådär...direkt så dök det upp ca 4.000 svar, med det mest aktuella längst upp. Klicka där så är ni framme.

Exempel 2 - Sök efter 2 olika villkor

Låt nu säga att ni t.ex söker efter plugins till Virtualdub.

Ja, då använder vi oss helt enkelt av 2 olika villkor i vår sökning, nämligen "Virtualdub" och "Plugins"

Skriv:
CODE
Virtualdub Plugins

OBS! Alla sökmaskinger fungerar inte så här, de kan t.ex behöva ett PLUS-tecken (+) framför sig. (Google stöder även detta såklart). Då skulle det iaf se ut så här:

CODE
+Virtualdub +Plugins

Observera att jag skriver (+) direkt framför det sökordet jag vill ha.

För att använda 2 st sökord i DivxSwedens forum skulle det se ut så här:
CODE
virtualdub AND plugins

Exempel 3 - Filtrera sökningar

Låt oss säga att vi är ute efter att Campa i Sverige. Vi vill Campa på Öland, men vi vill under inga som helst omständigheter göra det på Böda (Känd Camping). Nåja... låt oss hoppa på dilemmat:

Eftersom vi kan använda (+) -tecken så kan vi även använda (-) -tecken.

Vi tar det stegvis nu

1. Prova att söka efter bara Camping - Vi får upp ungefär 557,000 svar. Lite väl mkt kanske.
CODE
Camping

2. Prova därefter att bara söka efter svenska campingställen. Kryssa i "Sök svenska sidor" och sök efter Camping - Vi har nu decimerat oss till "endast" 55.900 sidor
CODE
Camping

3. Nu ville vi ju endast campa på Öland, så vi skriver:
CODE
Camping Öland
- Vi har decimerat oss till endast 2.610 svar. Observera att Google förstår att det egentligen står
CODE
+Camping +Öland

4. Eftersom vi avskyr Böda, så filtrerar vi bort det. Det är nu (-) -tecknet kommer in.
Vi skriver:
CODE
Camping +Öland -Böda

Vips så har vi nu bara 2.420 svar.

5. Låt säga att vi nu är intresserade av att få lite kartor av Campingplatserna. Lägg då till karta till din sökning
CODE
Camping +Öland -Böda karta
- och där har vi 166 svar.

Det här kan du utveckla till oändliga kombinationer för att hitta rätt. Det är möjligt att du kanske måste söka på kartor istället för karta för att hitta det du söker. Lite måste du faktiskt tänka själv smile.gif

Exempel 4 - Göra exakta sökningar

Låt säga att du vet exakt vad du är ute efter. Fortfarande kan du söka på det gamla vanliga sättet som finns i ovanstående exempel. Google är så pass intelligent att den förstår vad du söker efter. Men det finns även ett annat sätt som ännu snabbare.

Genom att använda klamrar ", så kan vi söka efter en exakt fras
Genom att söka på:
CODE
Göran Persson
- får vi 95.300 träffar.

Men söker vi på
CODE
"Göran Persson"
- så får vi endast 53.100 träffar

Det beror på att ordet Göran kan figurera i en text flera gånger, samtidigt som även ordet Persson finns där. Genom att skriva "Göran Persson" så får vi endast träffar på sidor som innehåller den meningen"

Exempel 5 - Vi samlar våra kunskaper

Låt oss säga att vi lyssnar på en svinbra låt på radion, och vi kan banne mig inte komma på vad varken låten eller gruppen heter. Men däremot så lyckas vi höra en del av texten. T.ex så hör vi att gruppen sjunger:

Just to play my worries away

Ingen match för oss inte smile.gif

Vi använder google och skriver:

CODE
"Just to play my worries away" Lyrics

Pang, där hade vi svaret. A-ha var gruppen och Take on me hette låten.

Exempel 6 - Allmänna tips

Det mesta på nätet är skrivet på engelska, även allting till DivX.
Om du t.ex vill ladda ner ett AC3-plugin och inte kan hitta det, skriv helt enkelt:

CODE
AC3 download
- så hittar du inte bara alla ställen där du kan läsa om AC3, utan även ladda ner det.

Skulle sidan dessutom inte finnas kvar längre kan du klicka på knappen cachad, så tar Google fram den ur sitt arkiv. Smart va smile.gif

Manöver! Frågor? Utgå! :-D

user posted image

--------------------
SÖK-knappen finns inte utan anledning.

user posted image - say no more
PMUsers Website
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.0296 ]   [ 11 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]