Powered by Invision Power Board

>divXsweden forum -> Generellt -> Recensioner
  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Waitress

Waitress
1 [ 1 ]  [11.11%]
2 [ 1 ]  [11.11%]
3 [ 1 ]  [11.11%]
4 [ 0 ]  [0.00%]
5 [ 0 ]  [0.00%]
6 [ 0 ]  [0.00%]
7 [ 1 ]  [11.11%]
8 [ 2 ]  [22.22%]
9 [ 2 ]  [22.22%]
10 [ 1 ]  [11.11%]
Totala röster: 9
Gäster kan inte rösta 
Bollocks
Posted den Fre Dec 07, 2007 10:17
Quote Post

Översättare
Group Icon

Grupp: Översättare
Medlemsnummer: 86306
Registrerad: 22 Okt 2007

user posted image

Titel: Waitress (2007)
Genre: Drama/Komedi
Regissör: Adrienne Shelley
Skådespelare: Keri Russel, Nathan Fillion, Cheryl Hines, Andy Griffith, Jeremy Sisto, Adrienne Shelley m.fl
Svensk biopremiär 30 november.
IMDB: IMDB
Mitt betyg:9/10
IMDB betyg: 7,6 (6112 röster)
Spoilers: Njae

Min åsikt…

Ännu en romantisk komedi, förutsägbar, och intetsägande?
Nej, definitivt inte.

Handling

Waitress utspelar sig i och runt ett café där de tre arbetskamraterna och väninnorna Jenna, Becky och Dawn arbetar. Redan här skiljer sig filmen från de flesta senare kärlekskomedier, som ju för det mesta utspelas i mer välbärgade samhällsklasser.
Alla tre har de problem av olika sort. När filmen startar finner sig Jenna vara ofrivilligt gravid med sin man Earl, som hon hatar. Filmen följer därefter Jenna, hennes väninnor och dess omgivning under de kommande månaderna fram till förlossningen.

Kommentar

Inte mycket till story att göra en film av?

Tvärtom.

Filmen handlar om vanliga människor av kött och blod.
Här finns massor av guld för den som letar. Filmen fullkomligt kryllar av färgstarka personligheter som spelas alldeles lysande av de, för mig flesta okända, skådespelarna.
Filmen i sig är ganska långsam, men man kastas ändå ständigt mellan sorg och glädje, hopp och förtvivlan. Filmens tema är lika mycket hur man skapar sig ett människovärdigt liv som om kärleken mellan man och kvinna, eller kvinna och barn. Hur får man livsglädjen tillbaka i en monoton tillvaro?

Filmen har fått väldigt varierande recensioner.

För mig är det en film som berör djupt. Det är omöjligt att inte tycka om dessa, var på sitt sätt, lite trasiga personer. Man känner stark empati med dem.

Om någon fått för sig att filmen inte är rolig så är det fel.
Det finns inga hysteriska skämt a la ungdomskomedi, men jag gissar att många kommer att små/mysskratta under större delen av filmens gång.

Är det en kvinnofilm, som jag tidigare antytt, får jag väl bära högklackat någon dag i veckan, finns de i storlek 44 – 45, p.g.a. min i sådana fall uttalat feminina sida. Jag älskade nämligen filmen och uppmanar alla som kan undvara eldstrider, bilkrascher och zombies att se den.

Slutord

Det enda riktiga fel jag kan se med filmen är att det blev den sista som Adrienne Shelley gjorde. Hon återfanns död den 6 nov 2006, innan filmen gått upp på biograferna, i vad som först förefall vara ett självmord. Det visade sig senare vara mord. Jag hade gärna sett henne utveckla sin begåvning ytterligare.

Mitt betyg: 9/10

--------------------
Never mind.....
PM
fejset
Posted den Tis Mar 04, 2008 20:21
Quote Post

Medlem

Grupp: Medlem
Medlemsnummer: 8196
Registrerad: 21 Dec 2003

Kan inte göra annat än att hålla med.
En varm men samtidigt komisk film.
mitt betyg blir 8/10
PM
kurre_75
Posted den Tis Mar 04, 2008 20:51
Quote Post

Medlem

Grupp: Medlem
Medlemsnummer: 16400
Registrerad: 12 Jan 2004

Gillade också filmen skarpt. Väldigt bra film faktiskt.
Riktigt synd också att Adrienne Shelly (Regissör och spelar Dawn) tyvärr inte hann uppleva premiären innan hon så olyckligt mördades. Ibland är livet orättvist.

För er som inte vet hittades hon hängd i sitt hem. Initialt såg det ut som ett självmord men dagen efter hittade polisen skoavtryck i hennes lägenhet som senare visade sig tillhöra en byggarbetare som mördat henne. Hon hade klagat på att de lät för mycket och då slog byggnadsarbetaren till Adrienne så hon föll ned för trappan. Byggnadsarbetaren trodde då att hon var död och bar upp henne till lägenheten och fejkade en självmordsscen där han hängde henne i duschen. Obduktionen visade senare att hon inte dog av fallet, utan av själva hängningen...
PMEmail Poster
0 användare läser det här ämnet (0 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.1174 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP aktiverat ]